تارخ انتشار مطلب: یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۳
335 بازدید
امتیاز :

منتظر صبح شب یلدا

به گزارش کردستان وب به نقل از وبلاگ شاه بیت شعر واحساس:آرام آرام نزدیک شد به وعده گاه. همسرش را صدا زد و پرسید که صدای آب می رسد؛ اینجا کجاست؟ پاسخ شنید شط الفرات! و تا اسم فرات را شنید، تشنه تر از همیشه شد. پیرمرد دل به دریا زد و غسل زیارت کرد [&hellip

به گزارش کردستان وب به نقل از وبلاگ شاه بیت شعر واحساس:آرام آرام نزدیک شد به وعده گاه. همسرش را صدا زد و پرسید که صدای آب می رسد؛ اینجا کجاست؟ پاسخ شنید شط الفرات! و تا اسم فرات را شنید، تشنه تر از همیشه شد. پیرمرد دل به دریا زد و غسل زیارت کرد و زیر لب، حرف های ناگفته ی بسیاری را با فرات درمیان گذارد. حتما با هر صدای موج شط، ناله ی واعطشای رباب و سکینه در گوشش می پیچید. حتما در جنب رود، اشک می ریخت بر مشک بی آب و بر ساقی عطاشی بکربلا…!

راه افتاد، آرام و خموش، زیر لب فقط ذکر می گفت و البته طبق دستور قرآن “فاخلع نعلیک” پابرهنه شد و قدم ها را کوچکتر برداشت. شنیده بود که هر قدمی که به سمت او برمی دارد، چه ارزشی دارد، پس گام ها را کوتاهتر از همیشه کرده بود تا آمار قدم هایش بیشتر و بیشتر شود. شنیده بود که در همین اطراف، حضرت عقیله و همراهان خرد و کلانش پیاده روی می کردند، پس او نیز باید تاسی می کرد به بزرگان که الناس، علی دین ملوکهم…

 

نزدیک و نزدیکتر شد، حس می کرد زانوانش دیگر رمق ایستادن ندارد؛ بوی خوشی را استشمام نمود، بوی سیب! باز هم از همرهان پرسید به کدامین سرزمین رسیده ایم که اینچنین با هوشیاری ام بازی شده؛ اینجا کجاست که گویی کوهی از غم، بر سینه ام نزول کرده. پاسخ شنید: هذا کربلاء…

کربلا! آه از کربلا؛ شنیده بود که اینجا پدری در نزدیکی نعش پسرش به زانو افتاده و کشان کشان خود را به بالای سرش رسانده بود در حالی که نجوا می کرد “علی! علی الدنیا بعدک الأفا…”

دیگر نای راه رفتن نداشت، روی زمین افتاد و با زانو قدم برمی داشت؛ ناگهان چنان دردی کمرش را درنوردید که ضجه اش را به آسمان رساند؛ علت چه بود؟ هان؛ خاطرش آمد که در همین حوالی، برادری دست به کمر گرفته بود و بر بالای قامت رسای برادرش ناله می زد که “الآن انکسر ظهری…”

بیخود شده بود، خاک های کربلا بود که بر سرش ریخته می شد و پنجه های دستانش بی اختیار، لطمه می زدند بر روی پیرمرد. همسرش هم همناله اش شده بود؛ پرسید کجاست تربت یارم؟ گفتند همینجاست. افتاد بر روی خاک فرزند بوتراب.

“السلام علیک یا اباعبدالله… السلام علی الحسین…” گفت و گفت اما جوابی نشنید، ناله زد “حَبیبٌ لا یُجیبُ حَبیبَهُ؟” و بی اختیار به خود پاسخ داد چگونه انتظار پاسخ سلامت را داری در حالی که…

شب یلدایش سحر شده بود، یلدایی به بلندای نود و اندی سال عمر و به قدمت محاسن سپید و چشمان نابینایش. جابر، پس از روزها پیاده روی، زایر حسین(ع) شده بود و به آرزویش رسید.

 

منظور از چله نشینی چیست؟ آیا آداب خاصی دارد، یا اینکه به انجام هر کاری، به مدت چهل شبانه روز چله نشینی می گویند؟

پاسخ:

چله نشینی، که از آن تعبیر به چلّه، چهلّه و اربعین نیز شده است، یکی از رسوم اهل سیر و سلوک است که با رعایت آداب و شرایط خاصی، مدتی به ریاضات و عبادات مخصوص می پردازند، معمول صوفیان این بوده است که در سال، یکبار به چلّه می نشستند و بهترین ایام را برای انتخاب چلّه، ماه ذی القعده و دهه اول ماه ذی الحجه می دانستند و آن را چلّه موسی می نامیدند.

تعریف چلّه و چلّه نشینی:الف- معنای لغوی: چلّه در لغت، چهل روزی است که درویشان و مرتاضان، برای ذکر و فکر و طاعت و عبادت و خلوت برمی گزینند. چله نشینی، معتکف شدن، برای انجام ریاضات و عبادات چهل روزه ، گوشه انزوا گرفتن ، ترک لذایذ دنیوی گفتن و در گوشه خلوتی، به عبادت مشغول بودن است ، در تداول عامه، کنایه از : خانه نشستن و کم معاشرت بودن و از دوستان کناره گرفتن است.(۱)

چهل شب درین حریم به خلوت، تو چلّه بند

تا محرم حریم شوی در صف صفا.(۲)

ب- معنای اصطلاحی: به دلیل آنکه، مدت خلوت صوفی، چهل روز طول می کشد، آن را چهله یا اربعین می خوانند. اهل حق، به حدیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ که فرمود: هر آنکس که چهل روز برای خدا اخلاص ورزد، چشمه های حکمت از دل او به زبان او جاری می شود، استناد کرده اند و چنانچه خداوند، اربعین(چله) موسی را به ذکر مخصوص کرده، آنان نیز چلّه خود را، با ذکر و یاد خدا، صادقانه طی می کنند و روزه می گیرند و در خلوت می نشینند و با حق مناجات می کنند.(۳)

علل اختصار چله نشینی بر عدد چهلخلوت صوفیان، مقید و مختص به اربعین نیست و صوفی زمانی که به خلوت می نشیند، نباید به فکر آن باشد که پس از چهل روز بیرون آید.

 

نجم الدین کبری می فرماید: شیخ بن عمار گفت: هر گاه داخل خلوت شدی، به خود مگو که پس از اربعین از آن بیرون می آیی، زیرا هر که با خود چنین گوید، در روز اول از خلوت بیرون آمده است، اما با خود بگو که این مکان تا روز قیامت، قبر توست.(۴)

یحیی باحرزی گوید: این طایفه صوفیه را جمیع اوقات و روزگار، باید که چنان باشد که در وقت چهله نشستن است ، هر چه در اول چهله مطلوب است، در غیر چهله، همان مطلوب می باشد.(۵)

اما آنچه موجب شده است که صوفیان، خلوت را گاهی بر چهله اختصار کنند، دو مسئله است: اول آیات قرآنی:

ا- آیه ۵۱ سوره بقره که حق می فرماید: «وقتی با موسی چهل شب وعده گذاشتیم»

۲. آیه ۲۶ سوره مائده که خداوند فرمود: «ای موسی زمین مقدس را مدت چهل سال بر آنها حرام کردیم»

۳. آیه ۱۴۲ سوره اعراف که خداوند فرمود: موسی را سی شب وعده دادیم و آن را به ده شب دیگر کامل کردیم، تا میقات مقرر خداوند، سپری شد.

دوم حدیث نبوی که می فرماید:«من اخلص للّه اربعین صباحا ظهرت ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه.»(۶) یعنی کسی که چهل روز به خدا اخلاص ورزد، چشمه های حکمت از دلش بر زبانش جاری می شود .(۷) چهل عددی است که مفهوم صبر و آزمون دشوار «چهله نشینی» از آن برمی خیزد. همان گونه که عارف، در دوره تربیت خود، ناگزیر از تحمل چهل روز گوشه نشینی است، تا به کمال برسد.(۸)

آداب چهله نشینی:در آداب و شرایط چهله نشینی، موارد بسیاری را ذکر کرده اند که مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

اول تنها نشستن یا عزلت، که سه قسم است. عزلت در حال، عزلت در قلب، و عزلت در نفس و عزلت در نفس آن است که سالک در ابتدای حالش از مردم و هر چیز که با آن مأنوس است، کناره گیری کند.

دوم: طهارت داشتن. سوم مداومت بر ذکر. چهارم: ملازمت نفی خاطر. یعنی هر چیز که در خاطر آید، از نیک و بد را با «لا اله الا الله» نفی کند. بدان معنی که هیچ چیز نمی خواهم جز خدای تعالی . پنجم: دائم در روزه بودن. ششم: مراقبه دل خویش با دل شیخ، که فتوحات غیبی و نسیم ربانی، ابتدائاً از روزنه دل شیخ، به دل مرید می رسد. هفتم: ترک اعتراض بر خدای تعالی و هشتم: کم کردن طعام و خوراک، نه آن قدر که ضعیف و بی قوت شود. (۹)

گوشه نشینی و اربعین از دیدگاه اسلامدین مقدس اسلام، آئین معتدل و بدور از افراط و تفریط است. از این جهت با روش های مرتاضان هند و راهبان مسیحی و اعمال و رفتار خلاف عقل سلیم، مخالف است. مبانی تصوف و عرفان اسلامی در جهت نظری، با قرآن مجید و احادیث نبوی و اقوال پیشوایان دین و مشایخ،‌و در جنبه عملی با سیرت رسول الله ـ صلّی الله علیه و آله ـ و اصحاب و یاران و رفتار امامان ـ علیه السّلام ـ و بزرگان دین منطبق است .(۱۰)

از نظر اسلام، مقصود از ریاضت ،‌ترک دنیا و رهبانیت به روش هندوها و پیروان کلیسا و یا چله نشینی و عزلت صوفیان و اصحاب خانقاه نیست ، بلکه مقصود، تمرین و وادار کردن خویش به کارهای خیر و سنن صالحه، از ادای واجبات و ترک محرمات و سایر امور حسنه است .(۱۱) از آنجا که عزلت و گوشه گیری، بعنوان عامل مهم در سعادت انسان مطرح است. لذا منظور از عزلت در قرآن و روایات و معارف الهیه، عزلت و گوشه گیری از عامل خطر، و اموری است که برای سعادت اخروی انسان ضرر دارد.

در قرآن و روایات، سه قسم عزلت و گوشه گیری مطرح است:

۱. عزلت و هجرت از گناهان شخصی ۲.عزلت و گوشه گیری از شهری که انسان در آن شهر قادر بر حفظ دین خود نیست.۳. کناره گیری و عزلت از گروهی که غرق در انواع معاصی و گناهان هستند.(۱۲) عرفا، حقیقت عزلت را علاوه بر موارد یاد شده، خلوت گرفتن از غیر و بخصوص از خویش، برای یافتن مقصود واقعی می دانند. این خلوت گرفتن، منافات با از منزل بیرون رفتن و کسب کار و معاشرت با مردم، در حد لزوم ندارد، این خلوت در حقیقت، خلوت دل است از تعلق و وابستگی به غیر.

 

در تفسیر امام حسن عسکری – علیه السّلام ـ در تفسیر سوره بقره، در چند موضع ذکر فرموده اند که رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ از برای ذکر و تفکر و تدبر به کوه حرا تشریف می بردند و در حدیث آمده که آن حضرت خلوت نشینی را دوست می داشت.(۱۳) در روایات در باره خواص اربعین آمده است که آفرینش انسان در شکم مادر، در چهل روز فراهم شده است.و در خبری دیگر از قول خداوند متعال آمده است که سرشت آدم را، چهل روز با دست خود سرشته ام ، از رسول خداـ صلّی الله علیه و آله ـ وارد شده. اگر بنده ای چهل روز ایمان خود را خالص کند، خداوند او را نسبت به دنیا زاهد و بی رغبت کند، درد و دوای دنیا را به او بنماید، حکمت را در دلش استوار دارد و زبانش را به حکمت گویا سازد.(۱۴)

در خاصیت اربعین، در ظهور استعدادات، قرآن مجید می فرماید که: حتی اذا بلغ اشده و بلغ اربعین سنه(۱۵) بنابر این نهایت قدرت عقل در چهل سالگی است.(۱۶) در روایات آمده است که: اگر کسی شرب خمر کند، نمازش تا چهل روز حساب نمی شود.(۱۷)حضرت امام خمینی، روزی در بحث اخلاقی خود این حدیث را معنی کرد .«من بلغ اربعین و لم یتعصی فقد عصی» کسی که به چهل سالگی برسد و عصا بدست نگیرد، گناه کرده است، می فرمود: سن چهل سالگی سن تکامل قواست و عصا به دست گرفتن در این سن، رایج و معمول نیست. پس مقصود، عصای احتیاط در زندگی است که باید از این پس، با عصای احتیاط گام بردارد.(۱۸)

علامه حسن زاده آملی می گوید: هر عمل و ذکری که کمتر از اربعین باشد، چندان اثر بارزی ندارد و خاصیت اربعین، در ظهور فعلیت و بروز استعداد و قوه و حصول ملکه، امری مصرح به، در آیات و اخبار است.(۱۹) از رسول خداـ صلّی الله علیه و آله ـ وارد شده است که : کسی که چهل روز حلال بخورد، خداوند قلب او را نورانی کند و چشمه های حکمت را از قلبش، بر زبانش جاری می گرداند .(۲۰)

نتیجه:چله و چله نشینی، یکی از اعمال مرسوم بوده که مرتاضان و اهل تصوف انجام می دادند که در محلی که چله خانه نام داشت ، مدتی را به انجام عبادات و اذکار که مطابق با آداب و شرایط مخصوص بود، می پرداختند.از نظر اسلام و عرفان اسلامی،‌افراط و تفریط در ریاضتها و گوشه نشینی مورد قبول نمی باشد، ریاضت و گوشه گیری، تمرین و وادار کردن نفس است، به کارهای خیر و اعمال صالحه،‌که منافاتی با کسب و کار و معاشرت با مردم، در حد لزوم ندارد. آداب و دستور العملهای آن نیز مأخوذ از قرآن و روایات می باشد.

در نای خشک مرثیه خوان،نا نمانده است

طفلی برای زینب کبری نمانده است

باید بجای حافظ و سعدی،لهوف خواند

دیگر برای ما شب یلدا نمانده است

****

ما منتظر صبح شب یلداییم

آماده برای فرج فرداییم

روزی که عزیز فاطمه می آید

با خامنه ای به کربلا می آییم

****

شب یلداست چنان باش که خرابت نکند

غافل از واقعه کرب و بلایت نکند

ای که دم میزنی از عشق حسین بن علی

آنچنان باش که ارباب جوابت نکند

****

ما چله نشین شب یلدای حسینیم

ماتم زدگان غم عظمای حسینیم

ماغرق عزای پسر فاطمه هستیم

ما تا به سحر محو تماشای حسینیم

گویند نیست از شب یلدا بلندتر،

پیداست اینان شام غریبان ندیده اند…

***************************

ای ماه یلدایی ترین شبهای انسانی

کی می رسی در این خراب آباد عصیانی؟

آقا بیا از طعنه نامردمان،مردیم

این خائنان تشنه افکار شیطانی

دستی بکش بر زخمهای کهنه یاران

ای ناجی آیینه های رو به ویرانی

هر جمعه با یاد تو دور از چشم ناپاکان

 

مائیم و آه و ندبه های ناب عرفانی

ما عابران کوچه های شهر بی احساس

تو یوسف گم گشته دلهای کنعانی

تنها تو می دانی،تو ای زیبا گل نرگس

راز غم این چشمهای خیس بارانی

(حامی)فدای عدل بی پایانت ای آقا

تا کی بگو پشت غبار صبر می مانی؟

***************************

پای یلدای دلت یواشکی زمزمه کن

زیر لب یه یادی از نور دل فاطمه کن

چشماتو خیره کن و سوره والعصر و بخون

یه دعا برا ظهور پسر فاطمه کن

 

*******************

 

ما چله نشین شب یلدای حسینیم

ماتم زدگان غم عظمای حسینیم

ما غرق عزای پسر فاطمه هستیم

ما تا به سحر محو تماشای حسینیم

ما چله نشین شب یلدای ظهوریم

 

ما منتظر نوبت برپایی نوریم

ما محو جمال پسر فاطمه هستیم

شب زنده نگهدار به یلدای حضوریم

 

شب یلداست چنان باش که خرابت نکند

غافل از واقعه کرب و بلایت نکند

ای که دم میزنی از عشق حسین بن علی

چه وقت شادى و جشن و سرور است

بود زینب اسیر خصم قرآن

سر قارى قرآن در تنور است

شیعیان یلدای ما شب عزاست

 

اینک، هزار و سیصد و اندی سال از آن روزها می گذرد و سنت حسنه ی پیاده روی به سمت شش گوشه ی عالم احیا شده و میلیون ها انسان، با آیین و ادیان مختلف، عزم زیارت قبله ی عشاق کردند. رفتگان از فیض زیارت مستفیض می شوند و جاماندگان در حسرت دیدار می سوزند.

اربعین، اینک با همت بی بی زینب(س) به رزمایش بزرگ شیعیان مبدل شده و می رود تا یلدای بلند هجر منتقم را به سحر فرج و ظهور پیوند بزند. میلیون ها انسان، خطر راه را به جان خریده اند و دل به دریای بلا زده اند و لبیک یا حسین سر داده اند تا منتقم الحسین(ع) شاید صدایشان را بشنود و دستش را برای اخذ آخرین بیعت، بلند کند. لبیک یا حسین یعنی لبیک یا مهدی!

اللهم الرزقنا توفیق الزیاره الحسین فی الدنیا و شفاعه الحسین فی الآخره

اللهم عجل لولیک الفرج

پاورقی:

۱. لغت نامه دهخدا، واژه چله و چله نشسنن.

۲. عطار.

۳. شجاعی ، حیدر، اشارات و فرهنگ اصلاحات صوفیه ، انتشارات مجید، ۱۳۷۹، ص۸۸.

۴. فرهنگ نوربخش، ج ۴، حرف چ، نور بخش جواد، به نقل از فواتح الجمال و فواتح الجلال، ۵۹.

۵. به نقل از اوراد الأحباب، ص۲۹۱، فرهنگ نوربخش، ج ۴، حرف چ.

۶. همان، به نقل از جامع صغیر، ج۲، ص۱۶۰.

۷. فرهنگ نور بخش ، ج۴، حرف چ، اسفند ۷۲.

۸. دامادی، سید محمد، شرح بر مقامات اربعین، دانشگاه تهران، ۱۳۷۵، ص۵۲،.

۹. همدانی، مولی عبدالصمد، بحرالمعارف ، تحقیق و ترجمه حسین استاد ولی، انتشارات حکمت، ۱۳۸۱، ص۱-۳۰۰.

۱۰. سجادی، مقدمه ای بر مبانی عرفانی و تصوف، سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی ، دانشگاه تهران، ۱۳۷۲، ص۷.

۱۱. مهدوی کنی، نقطه های آغاز در اخلاق عملی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ هفتم، ۱۳۷۶،‌ج۱، ص۴۴۷.

۱۲. انصاریان ، حسین، عرفان اسلامی، نشر حجت، ۱۳۷۱، ج۷، ص۹-۲۳۸.

۱۳. همدانی، موسی عبد الصمد، بحر المعارف، ترجمه و تحقیق حسین استاد ولی، نشر حکمت، ۱۳۸۱، ج اول، ص۲۹۹.

۱۴. همان، ص۱-۳۰۰.

۱۵. احقاف:۱۵.

۱۶. سید بحر العلوم، تحفه الملوک، انتشارات علامه، ۱۴۱۸ق، مقدمه و شرح علامه تهرانی، ص۳۱.

۱۷. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۶، ص۴۰۲.

۱۸. موسوی خمینی، سید روح الله، شرح دعای سحر ، ترجمه سید احمد قهری، انتشارات تربت، ۱۳۷۶، ج۱، ص۲۱

۱۹. حسن زاده آملی، نور علی نور، انتشارات تشیع، ۱۳۷۶، ص۱۲۶.

۲۰. فیض کاشانی، محسن، محجه البیضاء ، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۳، ص۲۰۴.

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  1. راهیان نور امسال رنگ و بوی مدافعان حرم به خود می گیرد - 89,749 بازدید
  2. دانلود رایگان کتاب عشق شیرین -۲۵۰صفحه-PDF - 55,017 بازدید
  3. تماس با ما - 40,411 بازدید
  4. دانلود/ آهنگ ماموریت سخت با صدای حامد زمانی + متن شعر - 35,991 بازدید
  5. درآمد علیخانی از «ماه عسل» چقدر است؟ - 30,515 بازدید
  6. به موج وبلاگی «من عاشق محمدم»بپیوندیم - 28,470 بازدید
  7. گلچینی از مطالب ارسالی به کمپین “دفاع از پاسپورت ایرانی” - 27,983 بازدید
  8. واکنش احمدی مقدم به تکذیبیه احمدی نژاد - 26,249 بازدید
  9. تعرفه تبلیغات در روایت نو - 24,936 بازدید
  10. گزارش تصویری فراخوان ” من، کلاس و معلم مهربانم “ - 24,568 بازدید
  11. اعلان جنگ شورای امر به‌ معروف به چشمان «فتنه‌ انگیز»! - 24,238 بازدید
  12. درباره ما - 23,827 بازدید
  13. نتیجه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه شد؟ - 23,551 بازدید
  14. داستان زندگی مادر امام زمان (عج) نمایش رادیویی شد - 23,216 بازدید
  15. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۷۹ - 22,762 بازدید
  16. نظر برخی وبلاگ نویسان استان البرز در مورد حماسه ۹ دی - 22,558 بازدید
  17. آزاد اندیشی یعنی رقص روی سن دانشگاه؟ - 22,108 بازدید
  18. افزایش سرعت فایرفاکس با استفاده از تکنیک HTTP Pipelining - 21,999 بازدید
  19. شاگرد ساوجبلاغی میرزای کلهر - 21,990 بازدید
  20. سخنرانی رئیس‌جمهور در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی آغاز شد - 13,797 بازدید
  21. با رعایت این نکات، همیشه موهای زیبا داشته باشید - 13,276 بازدید
  22. موج وبلاگی:محکومیت سکوت غرب در قبال شهادت ۳مسلمان - 12,167 بازدید
  23. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۸۱ - 12,123 بازدید
  24. یامهدی (عج) - 12,089 بازدید
  25. طول انگشتان دست چه چیزی درباره شما می‌گویند؟ - 12,086 بازدید
  26. شیرینی زندگی با طعم شیرینی - 12,033 بازدید
  27. سفرای ایرانی خلیج فارس را ترک کنند - 11,956 بازدید
  28. بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه - 11,909 بازدید
  29. پیکرهای چهار شهید مدافع حرم در قم تشییع می شود - 11,860 بازدید
  30. تفاوت حلم و صبر… - 11,723 بازدید

حدادعادل: بعضی حرکت‌ها نباید آتش به اختیاری را زیر سوال ببرد

۰۸ تیر ۱۳۹۶

درخواست شماری از اعضای پارلمان اروپا برای قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سیاه

۰۸ تیر ۱۳۹۶

خروجی های نقل و انتقالات استقلال؛ آبی هایی که رنگ باختند

۰۸ تیر ۱۳۹۶

عصبانیت کارشناس شبکه سعودی العربیه از مداحی میثم مطیعی +فیلم

۰۸ تیر ۱۳۹۶

کودکان افغانستانی داعش در حال اعدام زندانی‌ها +فیلم

۰۸ تیر ۱۳۹۶

ماه عسل ۹۶ به ایستگاه پایانی رسید/ امیرعباس (کچلیک) خواننده تیتراژ ماه عسل شد!

۰۸ تیر ۱۳۹۶

جشن تولد بازیگر مختارنامه در خندوانه/اولین غافلگیری رامبد اتفاق افتاد

۰۸ تیر ۱۳۹۶

نوشابه را هرگز با این مواد غذایی نخورید

۰۸ تیر ۱۳۹۶

اگر گوشت نمی خورید پروتئین و آهن بدنتان را اینگونه تامین کنید

۰۸ تیر ۱۳۹۶

۹۰ درصد ایرانی‌ها گروه خونی مثبت دارند

۰۸ تیر ۱۳۹۶

پشت پرده خبرسازی‌های سعودی علیه ایران / «بن سلمان» رویاهایش را از جنگ با ایران به بازی رسانه‌ای، تقلیل داد!

۰۸ تیر ۱۳۹۶

سریال‌هایی که بعد از رمضان پخش می‌شوند

۰۸ تیر ۱۳۹۶

فرهنگ و ارشاد البرز همچنان در حاشیه/ امام جمعه کرج: فرد معرفی شده قابل قبول نیست

۰۸ تیر ۱۳۹۶

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر: «آتش به اختیار» به معنای بی‌قانونی و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست

۰۸ تیر ۱۳۹۶

رهبر معظم انقلاب اسلامی نماز عید سعید فطر را اقامه کردند

۰۸ تیر ۱۳۹۶

احتمال کودتا و انقلاب در عربستان جدی است

۰۸ تیر ۱۳۹۶

آزمون سخت برانکو مقابل تیم ۲۸۰ میلیاردی

۰۸ تیر ۱۳۹۶

چنبره قهوه خانه ها بر سلامت جوانان/خیابان ۲ کیلومتری با۲۰ قهوه خانه!

۰۸ تیر ۱۳۹۶

تنبیه؛ کودک را از درس خواندن فراری می دهد

۰۸ تیر ۱۳۹۶

آسپیرین، بهترین سفید کننده لباس‌ها

۰۸ تیر ۱۳۹۶

قهرمان مردمی ماه عسل ۹۶ مشخص شد

۰۸ تیر ۱۳۹۶

شرط قبول روزه‌داری چیست؟/عید فطر، تولد دوباره انسان از ذات الهی است

۰۸ تیر ۱۳۹۶

خداوند عید فطر چه جایزه‌ای به مؤمنان می‌دهد؟

۰۸ تیر ۱۳۹۶

زمان زنده ماندن باکتری‌ها در هر سرفه و عطسه چقدر است؟

۰۸ تیر ۱۳۹۶

زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند + نشانه ها و راه های مقابله

۰۸ تیر ۱۳۹۶

برای هر آزمایشی باید چقدر ناشتا باشیم؟

۰۸ تیر ۱۳۹۶

جنجالی گری، پوششی بر کتمان واقعیت ها

۰۸ تیر ۱۳۹۶

نیم صفحه روزنامه‌های ورزشی چهارم تیر؛ امید جراحی نمی‌شود

۰۸ تیر ۱۳۹۶

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه +فیلم

۰۸ تیر ۱۳۹۶

دستپاچگی تحلیل‌گر سعودی در برنامه زنده برای حفظ آبروی کشورش +عکس

۰۸ تیر ۱۳۹۶

آرشیو