تارخ انتشار مطلب: جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۸
160 بازدید
امتیاز :

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان / تصاویر

وبگاه “قرارگاه سایبری رسام” نوشت:   ۲ در عصر حاضر که ارتباطات در شکل نوینی از دیپلماسی به نام دیپلماسی عمومی(Public Diplomacy) مشتمل گردیده، هر روزه بر شقوق مختلف آن افزوده و پیکره دیپلماسی عمومی فربه می گردد. بر این اساس امروزه دیپلماسی غذایی به عنوان یکی از شقوق رایج دیپلماسی عمومی محسوب و از [&hellip

وبگاه “قرارگاه سایبری رسام” نوشت:

 

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسامدر عصر حاضر که ارتباطات در شکل نوینی از دیپلماسی به نام دیپلماسی عمومی(Public Diplomacy) مشتمل گردیده، هر روزه بر شقوق مختلف آن افزوده و پیکره دیپلماسی عمومی فربه می گردد.

بر این اساس امروزه دیپلماسی غذایی به عنوان یکی از شقوق رایج دیپلماسی عمومی محسوب و از کارکرد بسیار بالایی در فرایند اعمال قدرت برخوردار می باشد.

دیپلماسی غذایی را چنین تعریف می کنند: «هنگامی که دولتی تصمیم بگیرد غذا را با استراتژی دیپلماسی عمومی اش ترکیب کند، خروجی دیپلماسی غذایی (gastrodiplomacy) است.» اگرچه این مفهوم قدیمی است اما در دوران اخیر واژه ای برای آن در نظر گرفته شده است. پل راکوور(Paul Rockower) دیپلماسی غذایی را فتح قلب ها و ذهن ها از طریق اشتهاء می داند.

در واقع دیپلماسی غذایی که به آن دیپلماسی آشپزی(Culinary diplomacy) و سیاست غذایی(politics of food) نیز گفته می شود نوعی از دیپلماسی عمومی است که در آن غذا به عنوان ابزاری برای تفاهم میان فرهنگی و به امید بهبود تعاملات و همکاری ها در سطحی بالاتر که همان سطح دولت – دولت است(به نسبت سطح دولت – عامه) مورد استفاده قرار بگیرد. امریکایی ها اصل شناخته شده ای در دیپلماسی عمومی دارند: «با ما آشنا شوید، ما را دوست خواهید داشت.( to know us is to love us)»، در سال های اخیر تایلندی ها و کره ای ها به عنوان پیشتازان دیپلماسی غذایی در آسیا این اصل را کمی تغییر داده اند، آن ها می گویند: «ما را بچشید، ما را دوست خواهید داشت.(to taste us is to love us)».

پیتزا نمونه ی آشنای دیپلماسی غذایی است، همچنان که اسپاگتی دیگر غذای شناخته شده در سطح جهانی است که خاستگاه ایتالیایی دارد. ایالات متحده از سال ها قبل به واسطه صدور سبک زندگی مطبوع خود در کنار تبلیغ موسیقی، پوشش، عقاید فلسفی، فرهنگ و آداب و رسومش غذای متناسب با این سبک از زندگی را نیز مشخص و برای همگان تعریف کرده است، به تفکیک خوردنی ها و نوشیدنی ها. همبرگر مک دونالد و مرغ های کی.اف.سی در کنار نوشابه های کولاکولا و پپسی مدت هاست در سراسر جهان گسترش یافته و ذائقه ی مردم نقاط مختلف زمین را تغییر داده است.
در یک دهه گذشته کشورهای آسیای جنوب شرقی به شکل ویژه ای به استفاده از دیپلماسی غذایی روی آوردند. کره جنوبی، مالزی، تایلند، تایوان، هند و … از جمله این کشورها هستند. کره ای ها واژه ی کیم چی دیپلماسی(kimchi diplomacy) را برگزیدند و تایوانی ها نیز استراتژی غذایی(gastronomic strategy) خود را دیم سام دیپلماسی(dim sum diplomacy) نامیدند. نمونه ی فعالیت این کشورها را می توان در سریال های کره ای بویژه در سریال های تاریخی مانند سریال جواهری در قصر و یا شعب متعدد رستوران های تایوانی در سراسر جهان مشاهده کرد.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام
نمونه ی دیگر به کارگیری دیپلماسی غذایی برنامه تلویزیونی “بفرمائید شام(Come Dine With Me)” است، برنامه ای که تا به حال در بیش از ۳۰ کشور پخش شده است. نسخه ی فارسی زبان این برنامه نیز از اکتبر ۲۰۱۰ و از شبکه من و تو۱ پخش گردید. البته برنامه ی بفرمایید شام نه تنها اغذیه و اشربه غربی را ترویج می کند بلکه اساساً یک کلاس درس آموزش سبک زندگی غربی است.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

اگر چه در بهمن سال ۱۳۸۹ از سوی معاون سیمای جمهوری اسلامی آموزش پخت غذاهای غیرایرانی ممنوع اعلام شد و این خبر آنقدر برای رسانه های بیگانه جالب بود که نسبت به آن موضع گرفتند، اما هنوز هم گه گاه در برنامه های پرتعداد آشپزی تلویزیون جمهوری اسلامی پخت غذهای ایرانی مشاهده می شود. البته بدیهی است که آشنایی با غذاهای مردم نقاط مختلف جهان اگر به شکل اصولی بوده و منافاتی با ذائقه ی ایرانی نداشته باشد امر مذمومی نیست، آن چه که بحث برانگیز است آب و تاب برخی آشپزها برای پخت غذاهای خارجی و برتر جلوه دادن آن ها در مقابل غذاهای وطنی است.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

برخی صاحب نظران عقیده دارند که می توان از حلال فود(Halal Food) به عنوان نمونه ای اسلامی در دیپلماسی غذایی جهت آشنا کردن مردم نقاط مختلف کره زمین با اسلام و سبک زندگی اسلامی سود برد. ارزش بازار محصولات حلال در اروپا حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است و این بازار در کشورهای مختلف مشتریانی غیرمسلمان را نیز پوشش می دهد. البته به علت بی توجهی کشورهای مسلمان به این مسأله برای بسط و گسترش ارزش های اسلامی هم اکنون کشورهایی مانند امریکا، انگلستان و تایلند به سمت کسب درآمد از بازار محصولات حلال روی آورده اند، همچنان که شرکت صهیونیستی نستله نیز در سال های اخیر اقدام به فروش محصولات گوشتی حلال کرده است. در واقع به جای اینکه کشورهای مسلمان از این ظرفیت استفاده کنند، حتی مسلمانان ساکن کشورهای غیراسلامی نیز امروز به مشتریان محصولات حلال کشورهای غیراسلامی تبدیل شده اند.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام
دیپلماسی غذایی گاه در قالب یک سریال تلویزیونی به کار گرفته می شود، و گاه به شکل رستوران زنجیره ای در می-آید، زمانی به صورت ویدئوهای کوتاه آموزشی در یوتیوب بارگذاری می گردد و زمانی دیگر در حین برپایی یک همایش بین المللی علمی به نمایش در می آید.

بحران جهانی غذا شکل دیگری از دیپلماسی را رقم می زند: کمک غذایی به کشورهای فقیر، کشوری که در حالت عادی میلیون ها تن برنج را برای ثبات بازار در اقیانوس می ریزد، هنگام ارسال کمک های غذایی برای کشورهای محروم افریقایی قیافه ای انسان دوستانه به خود می گیرد.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

دیپلماسی غذایی گاه با اقتصاد و فرهنگ ترکیب شده و شکل پیچیده تری به خود می گیرد، برای مثال می توان به روز پپرو (pepero) در کره  جنوبی اشاره کرد، در روز ۱۱ ام از ماه ۱۱ ام ماه میلادی جوانان و نوجوانان کره ای به یکدیگر چوب شکلاتی هدیه می دهند. گفته می شود این روز را شرکت های تولید کننده ی شکلات برای ایجاد بازار فروش ترتیب داده اند، گرچه روزی به این نام در ژاپن وجود دارد اما نسخه ی کره ای آن حاصل سرمایه گذاری شرکت های تولید کننده ی شکلات است.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

در سال های اخیر حضور برندهای خارجی در ایران در حوزه های مختلف خوراک، پوشاک،کیف و کفش، جواهرات، لوازم خانگی و … به شکل فزاینده ای گسترش پیدا کرده است. علی رغم تمام تحریم هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران و  در حوزه ی های حیاتی مانند دارو، وضع شده و در بخش های مختلف، کشور را با مشکلات مواجه کرده است اما فعالیت شرکت هایی که کالای مصرفی دارند نه تنها کمرنگ نشده که شدت نیز گرفته است. دلیل این امر نیز مشخص است چرا که ساده ترین راه برای خروج ارز از یک کشور فروش کالا به آن است و چه بهتر که این کالا، کالایی مصرفی باشد که به دنبال آن هیچ تکنولوژی و یا دانشی به کشور مقصد منتقل نشود.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

اگر به اخبار دو ماه آخر سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی” نگاهی داشته باشیم، به مواردی مانند نمونه های نیز برخورد خواهیم کرد:

– کرافورد، یکی از قدیمی‌ترین برندهای بیسکویت که متعلق به یک کارخانه بیسکویت اسکاتلندی در ادامه توسعه برند خود و در جست‌وجوی بازارهای تازه در خاورمیانه و ایران، نام تجاری خود را در ایران به صورت رسمی به ثبت رسانید.

– یک محصول جدید لبنی تحت عنوان «آمل» (Amul) از کشور هندوستان وارد بازار ایران شده که مورد استقبال نسبی مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

– اخیرا یکی از برندهای کشور کره جنوبی که در زمینه تولید انواع بیسکویت، کوکی و کراکر فعالیت می‌کند با ثبت نشان تجاری خود در ایران به صورت رسمی حضور خود در این بازار را اعلام کرده و با ثبت نام «شریمپ کراکر» (Shrimp Cracker) در ایران به فعالیت‌های خود در این بازار پر مخاطب رسمیت بخشیده است.

– مدتی است که بازار ایران شاهد حضور برندهایی است که در زمینه تولید گوشت و محصولات مشتق از آن فعالیت می‌کنند. آخرین خبر درباره حضور گسترده برند بی‌فی در بازار ایران بود. به دنبال این تب حضور تولیدکنندگان گوشت و مشتقات آن، برند بین‌المللی موندلی Mondelli هم خود را در بازار ایران به ثبت رسانیده و برای توسعه بازار خود و به‌دست آوردن سهم قابل ملاحظه‌ای از این بازار، در ایران دفتر زده است.

– این روزها، قفسه‌های سوپرمارکت‌ها،‌ مگامال‌ها و فروشگاه‌های خرد وکلان را که نگاه می کنیم، تقریبا از هر ساحلی، خوارکی و از هر سرزمینی تحفه ای برای سفره ایرانی‌ها تدارک دیده شده است. آخرین نمونه تلاش یک برند، برای حضور در بازار خوراکی‌ها و سبد مواد غذایی ایرانی‌ها به برند جدیدی با نام اورین بایتس (Orien Bites) از کشور سنگاپور معطوف است که تخصصش تهیه، تولید و توزیع غذاهای نیمه آماده با منشاء دریایی است.

– اسکاوی اند ری (Scavi & Ray)، یکی از معروف‌ترین تولیدکنندگان انواع نوشیدنی در جهان با ثبت نام تجاری خود در ایران در پی ایجاد فضایی جدید و متنوع در بازار نوشیدنی‌های ایران است.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

 

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام
از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

همان طور که گفته شد موارد فوق تنها به دو ماه پایانی سال “تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی” محدود می شوند. شاید بتوان علت این هجوم یکباره صنایع غذایی خارجی به سمت بازار ایران را در کنار دلیل ظاهری بحران اقتصادی غرب در موارد دیگری جستجو کرد. این هجوم دو علت اصلی دیگر نیز می تواند داشته باشد، استفاده از قواعد دیپلماسی غذایی برای تغییر ذائقه ایرانیان و در نتیجه اثرگذاری فرهنگی بر آنان و همچنین دامن زدن به ضعف های اقتصاد ایران. وقتی یک کالای خارجی در ایران به فروش می رسد هم ارز از کشور خارج شده و هم امکان رشد و پیشرفت از شرکت های ایرانی همان حوزه گرفته می شود. در این بین اقلام خوراکی قدرت تاثیرگذاری بالاتری دارند چرا که قیمت آن ها به نسبت کالاهای لوکس، لوازم خانگی و مانند اینها کمتر است لذا اقشار بیشتری از جامعه توان خرید آن ها را دارند.

برخی محصولات امریکایی سال هاست در ایران حضور دارند، حتی کالاهای خوراکی مانند کوکاکولا و پپسی علی رغم حضورشان در کمپین “اتحاد علیه برنامه هسته ای ایران” از بازار ایران دست نکشیده اند و همچنان به حضور خود در این بازار ادامه داده اند.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

در ادامه ی حضور برندهای جهانیِ حوزه های مختلف ماه دوم سال ۱۳۹۲ با خبر  آغاز فعالیت کمپانی هرشی(Hershey) در ایران آغاز شد. شرکت هرشی یکی از شکلات های جهانی خود با نام کیسس(Kisses) به معنای بوسه ها را در ایران به ثبت رسانده است. برخی این اتفاق را این گونه تعبیر کرده اند که امریکایی ها برای ایرانی های شکلات و تنقلات دوست، بوسه فرستادند. گویا این افراد فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها را درک نکرده و یا داخل کشور زندگی نمی کنند که این گونه به استقبال بوسه های امریکایی می روند.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام
از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام
کمپانی هرشی یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین شرکت های تولید شکلات و شیرینی است. این کمپانی امریکایی توسط میلتون اسنیولی هرشی (Milton snavely Hershey) راه اندازی شد. هرشی پس از بارها تجربه ی شکست در راه اندازی کسب و کارهای مختلف در حوزه شیرینی پزی عاقبت توانست یک نوع کارامل مخصوص تهیه کند. پس از چند سال هرشی با صنعت شکلات سازی آشنا شد، و همزمان در کارخانه خود به تولید کارامل و شکلات پرداخت. اولین فروش ثبت شده شکلات هرشی به آوریل ۱۸۹۵ مربوط می شود. هرشی در سال ۱۹۰۰ کارخانه کارامل سازی خود را فروخت و یک کارخانه شکلات سازی ایجاد کرد. میلتون هرشی که از او به عنوان فردی انسان دوست و با سخاوت یاد می شود، در ۱۹۴۵ از دنیا رفت. امروز کمپانی هرشی مانند سایر کمپانی های امریکایی فعال در صنعت مواد غذایی در بیش از ۶۰ کشور دنیا محصولات خود را عرضه می کند و بیش از ۶۰ کشور دنیا به فروش می رسد. سود خالص این کمپانی ۶ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار می باشد.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

شاید بتوان چنین گفت که امریکایی ها در ادامه ی برنامه های دیپلماسی عمومی خود قصد دارند از دیپلماسی غذایی نیز به شکل سازمان یافته تری استفاده کنند، در واقع امریکایی ها پس از آنکه دیدند چه قدر آسان می توان در ایران برندهای خارجی را به ثبت رساند به فکر استفاده از این فرصت برای تضعیف حریفشان از درون افتادند. هر از چندگاهی شایعه افتتاح اولین شعبه مک دونالد در ایران شنیده می شود، این موضوع نیز در همین حوزه قرار می گیرد، اینکه میزان حساسیت و پذیرش مردم ایران نسبت به این برند امریکایی آزموده شود.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

افتتاح اولین شعبه مک دونالدز در مسکو
شکست شوروی از امریکا زمانی رخ داد که مردم مسکو ساعت ها در صف افتتاح شعبه مسکو به انتظار نشستند.

البته شکلات کیسس پیشتر نیز در ایران یافت می شد و مانند سایر کالاهای خارجی علاقمندان خاص خودش را داشت، دوستداران کیسس را به راحتی می توان در سایت ها و وبلاگ های مربوط به آشپزی و شیرینی پزی مشاهده کرد. اما هم اکنون حضور این شکلات در ایران رسمی شده و قطعاً افراد بیشتری را جذب این برند خواهد کرد.

از محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رساماز محصولات غذایی غربی تا تغییر سبک زندگی ایرانیان  + تصاویر / قرارگاه سایبری رسام

شکلات کیسس مدت هاست با ذائقه و سبک زندگی برخی از ایرانیان عجین شده

با وجود اینکه دولت امریکا واردات کالا از ایران را ممنوع کرده و حتی در موارد بسیاری میزان واردات از ایران را به صفر رسانده است اما مشخص نیست چطور شرکت های امریکایی به فعالیت خود در ایران ادامه داده و برخی دیگر تازه فعالیت خود را آغاز می کنند. در سال ۲۰۱۲ رقم واردات ایران از امریکا به ۱۶۰ میلیون دلار رسید. کوکاکولا و اُرال بی از جمله کالاهای امریکایی بودند که حضورشان در ایران را حفظ کردند. همچنین واردات لبنیات از امریکا از ۷ میلیون و  ۸۰۰ هزار دلار در سال ۹۰ به ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار در سال ۹۱ افزایش یافته است. وال استریت ژورنال علت رشد کالاهای امریکایی به ایران را صدور جوازی برای اقلام خوراکی غیر تحریمی در اکتبر ۲۰۱۲ می داند. همچنین این روزنامه از ادامه فعالیت شرکت های غذایی «کرافت‌فود» و «مارس» و کمپانی پپسی مبتنی بر این جواز خبر می دهد.

از جمله واردات صورت گرفته از امریکا می توان به این موارد اشاره کرد (به ترتیب حجم واردات): گندم، کره، مکمل های غذایی و دارویی، دارو و اسپرم گاوی. جالب است بدانیم لوازم آرایشی، چرخ و فلک، تاب، سیرک سیار، تئاتر سیار، باغ وحش سیار و … نیز از جمله کالاهایی هستند که با نرخ ارز مرجع از امریکا وارد ایران شده است. البته با وجود افزایش واردات ایران از امریکا که منابع داخلی و خارجی از آن خبر می دهند، مدیرکل دفتر بازرگانی کشورهای اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت می گوید: «هیچ ارتباط تجاری مستقیمی بین ایران و آمریکا وجود ندارد … کالاهایی که در گمرک تحت عنوان واردات از آمریکا اعلام شده کالاهایی هستند که از کشورهای دیگر و به صورت غیرمستقیم وارد ایران شده‌اند اما مبداء اصلی ورود آن‌ها کشور آمریکاست.»

به هرحال کالاهای امریکایی بیشتری در سال ۱۳۹۱ وارد ایران شده است، فارغ از اهداف امریکایی ها که این واردات برایشان دو سر برد است، هم سود کسب می کنند و هم به تولید ایران صدمه می زنند، و هم اهداف فرهنگی خود را دنبال می کنند، مشخص نیست طرف ایرانی در این واردات به دنبال چه چیزی است؟ آیا افزایش بده بستان های اقتصادی با امریکا می تواند انگیزه های سیاسی داشته باشد؟ آیا این افزایش از تمایل برای برقراری ارتباط با امریکا خبر می دهد؟ آیا می توان قبول کرد مسئولان دخیل در بخش های مختلف مربوط به حوزه بازرگانی از فعالیت شرکت های امریکایی و کسب درآمدشان از بازار ایران بی اطلاع اند و یا آن که به سادگی خود را به خواب زده و می گویند این کالاها مستقیماً از امریکا وارد نشده، بلکه کشورهای واسطی این میان وجود داشته اند!!!

براستی چرا در دوره ای که حجاب یک کودک چهارساله نه در فرانسه که در هند نیز تحمل نمی شود، و یا حضور چند گردشگر ایرانی در مصر تبلیغ تلقی می شود، یعنی اینکه فضاسازی های دشمن نه تنها بر افکار عمومی مردم خود که بر رفتار شهروندان کشورهای دیگر نیز تاثیر گ�

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  1. راهیان نور امسال رنگ و بوی مدافعان حرم به خود می گیرد - 85,697 بازدید
  2. دانلود رایگان کتاب عشق شیرین -۲۵۰صفحه-PDF - 45,635 بازدید
  3. تماس با ما - 36,179 بازدید
  4. دانلود/ آهنگ ماموریت سخت با صدای حامد زمانی + متن شعر - 29,186 بازدید
  5. درآمد علیخانی از «ماه عسل» چقدر است؟ - 26,431 بازدید
  6. به موج وبلاگی «من عاشق محمدم»بپیوندیم - 23,954 بازدید
  7. گلچینی از مطالب ارسالی به کمپین “دفاع از پاسپورت ایرانی” - 23,182 بازدید
  8. واکنش احمدی مقدم به تکذیبیه احمدی نژاد - 22,217 بازدید
  9. تعرفه تبلیغات در روایت نو - 20,853 بازدید
  10. گزارش تصویری فراخوان ” من، کلاس و معلم مهربانم “ - 20,508 بازدید
  11. اعلان جنگ شورای امر به‌ معروف به چشمان «فتنه‌ انگیز»! - 20,294 بازدید
  12. نتیجه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه شد؟ - 19,646 بازدید
  13. درباره ما - 19,564 بازدید
  14. داستان زندگی مادر امام زمان (عج) نمایش رادیویی شد - 19,180 بازدید
  15. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۷۹ - 18,639 بازدید
  16. نظر برخی وبلاگ نویسان استان البرز در مورد حماسه ۹ دی - 18,571 بازدید
  17. آزاد اندیشی یعنی رقص روی سن دانشگاه؟ - 18,139 بازدید
  18. افزایش سرعت فایرفاکس با استفاده از تکنیک HTTP Pipelining - 18,076 بازدید
  19. شاگرد ساوجبلاغی میرزای کلهر - 18,063 بازدید
  20. با رعایت این نکات، همیشه موهای زیبا داشته باشید - 13,088 بازدید
  21. موج وبلاگی:محکومیت سکوت غرب در قبال شهادت ۳مسلمان - 11,977 بازدید
  22. طول انگشتان دست چه چیزی درباره شما می‌گویند؟ - 11,920 بازدید
  23. یامهدی (عج) - 11,912 بازدید
  24. شیرینی زندگی با طعم شیرینی - 11,870 بازدید
  25. سفرای ایرانی خلیج فارس را ترک کنند - 11,795 بازدید
  26. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۸۱ - 11,762 بازدید
  27. بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه - 11,732 بازدید
  28. پیکرهای چهار شهید مدافع حرم در قم تشییع می شود - 11,685 بازدید
  29. تفاوت حلم و صبر… - 11,572 بازدید
  30. از سخنان صریح رئیس دستگاه قضا تا مقابله ایران با نقض برجام - 11,376 بازدید

آلرژی چه علائمی دارد؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

آغاز اکران فیلم های هفتمین جشنواره فیلم عمار به یاد شهدای مدافع حرم

۱۴ آذر ۱۳۹۵

از کاشت زعفران در طالقان تا آموزش ساخت کیف چرم به سرپرستان خانواده

۱۴ آذر ۱۳۹۵

روحانی در صحن علنی

۱۴ آذر ۱۳۹۵

راز دیدار شاه اردن با صدام ۲روز قبل از حمله به کویت

۱۴ آذر ۱۳۹۵

روزنامه های ورزشی چهاردهم آذرماه؛

۱۴ آذر ۱۳۹۵

جنازه ای که پس از ۲۰۰۰ سال پیدا شد +تصاویر

۱۴ آذر ۱۳۹۵

خبرهای جدید از کلاه قرمزی ۹۶/ اضافه شدن چند عروسک جدید

۱۴ آذر ۱۳۹۵

اکران پرحاشیه سلام بمبئی/ درگیری حراست پردیس کوروش با خبرنگاران + فیلم و تصاویر

۱۴ آذر ۱۳۹۵

ماجرای ازدواج و اختلاف سنی بیست ساله خانم بازیگر با همسرش

۱۴ آذر ۱۳۹۵

هیجان یک مسابقه با «آب و آتش»/ علاقمندان تا ۲۰ آذر منتظر باشند

۱۴ آذر ۱۳۹۵

چه زمانی دعا مستجاب می شود؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

خطر تولد نوزادان با نارسایی قلبی در این مادران

۱۴ آذر ۱۳۹۵

صحت گزارش مرگ متعاقب تزریق پنی سیلین یک شرکت داروسازی

۱۴ آذر ۱۳۹۵

اسباب‌بازی‌هایی که در مهد کودک جان کودکان را می‌گیرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

خیلی هم مثبت فکر نکنید

۱۴ آذر ۱۳۹۵

دلایل خوب برای خوردن کاهو

۱۴ آذر ۱۳۹۵

فوتبال ایران و دیپلماسی تحقیرآمیز لبخند!

۱۴ آذر ۱۳۹۵

چه افرادی در معرض ابتلا به زونا هستند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

کاپیتان «حسن قاسمی» که هواپیمایش را به «موکب» تشبیه کرده‌اند

۱۴ آذر ۱۳۹۵

دهه وقف

۱۴ آذر ۱۳۹۵

غلامحسین کیانی مجد شاعر و نویسنده نظرآبادی درگذشت

۱۴ آذر ۱۳۹۵

داستان پلمپ و تعلیق، روحانی و تحریم های چند باره!

۱۴ آذر ۱۳۹۵

نفوذ موج پرفشار و سرد از روز سه شنبه از شمال غرب/بارش های پراکنده در البرز

۱۴ آذر ۱۳۹۵

عوارض مصرف خودسرانه قرص آهن

۱۴ آذر ۱۳۹۵

فریضه نماز صبح باید در اولویت شرکت های هواپیمای داخلی قرار گیرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

سنای آمریکا لایحه تمدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

اوباما مصوبه تمدید تحریم‌های ایران را امضا خواهد کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

تنها سناتوری که به تمدید تحریم‌های ایران رای نداد، که بود؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

درخشش دختر ساوجبلاغی در مسابقات جهانی محاسبات ریاضی

۱۴ آذر ۱۳۹۵

آرشیو