تارخ انتشار مطلب: جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
273 بازدید
امتیاز :

امام در آینه امام

به گزارش کردستان وببه نقل از وبلاگ خورشید هشتم:امام رئوف خداوند متعال در قرآن کریم دو بار از خودش با نام رئوف «وَاللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ » (۱) و هشت بار با نام رئوف رحیم یاد کرده است؛ مانند این فراز که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحیمٌ » (۲) هر چند دو واژه رأفت و [&hellip

به گزارش کردستان وببه نقل از وبلاگ خورشید هشتم:امام رئوف

خداوند متعال در قرآن کریم دو بار از خودش با نام رئوف «وَاللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ » (۱) و هشت بار با نام رئوف رحیم یاد کرده است؛ مانند این فراز که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحیمٌ » (۲)

هر چند دو واژه رأفت و رحمت، نزدیک به هم و گاهی در یک معنا به کار می روند؛ اما در بررسی دقیق لغوی این دو به یک معنا نبوده و فرقی ظریف بینشان وجود دارد.علامه طباطبایی (ره) بعد از اذعان به اشتراک معنایی این دو واژه، درباره فرق بین رأفت و رحمت می نویسد:فرق میان رأفت و رحمت بعد از آنکه هر دو در اصل معنا مشترکند، این است که رأفت مختص به اشخاص مبتلا و بیچاره است؛ ولی رحمت در اعم از آن (بیچاره و غیر بیچاره) استعمال می شود. (۳)

مرحوم مصطفوی در کتاب «التحقیق» خود فرق بین رأفت و رحمت را اینگونه بیان می کند: رأفت، عطوفت، لطف و رحمت خالص و شدید است یعنی لطف و رحمتی است که وقوع درد و ناراحتی را برنمی تابد هر چند آن درد و ناراحتی به مصلحت فرد باشد؛ اما رحمت، صرف عطوفت و مهربانی کردن است مهربانی کردنی که گاهی با درد و ناراحتی فرد نیز همراه است مانند لطف و رحمت یک جراح به یک بیمار علاقه مند به بهبودی. (۴)

بنابراین رأفت نوعی لطف و مهربانی است که در آن به هیچ وجه کام فرد تلخ نمی شود؛ هر چند که آن تلخ کامی به مصلحت او باشد و این یعنی عنایتی که صد در صد گواراست.گذشته از آنکه «رئوف» یکی از اوصاف الهی است خداوند متعال، آخرین فرستاده خود را نیز به این وصف ستوده است:«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ» (۵)

یقیناً پیامبرى از جنس خودتان به سویتان آمد که به رنج و مشقت افتادنتان بر او دشوار است، اشتیاق شدیدى به [هدایتِ‏] شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است‏.از دیگر بزرگان و پیشوایان الهی که به این صفت ستوده شده ؛ امام رضا علیه السلام است.علامه مجلسی در بحارالانوار زیارتی را از امام جواد علیه السلام نقل می کند که در آن خطاب به امام رضا علیه السلام آمده است:

السَّلَامُ عَلَى الْإِمَامِ الرَّءُوف‏ (۶)

سلام بر امامی که بر مبتلایان و بیچارگان عنایت و لطف ویژه دارد و در این مهربانیش کوچکترین ناملایمتی دامن گیر آنها نمی شود.همانگونه که در معنای رأفت گذشت؛ رئوف به کسی گفته می شود که بر دیگری لطف و رحمت می کند و این مهرورزی او؛ هیچ طعم تلخ و ناخوشایندی بر کام آن دیگری نمی گذارد. برای مثال به پزشک جراحی که با تیغ و جراحت مریضی را از مرگ نجات می دهد رحیم گفته می شود ولی به او رئوف نمی گویند.

بر اساس آن زیارتی که نقل شد از ویژگی های امام رضا علیه السلام این است که مهر و عنایت او بی درد و ناراحتی، درمانگری می کند و شفا می دهد و با لطفی خاص از افتادگان و درماندگان، دستگیری می کند.

مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب «منازل الآخره» حکایتهایی را نقل می کند که بی شک، هر کدام از آنها، جلوه های رأفت و رحمت ویژه امام رضا علیه السلام است.

او چنین می نویسد: از کتاب «حبل المتین» نقل است که میر معین‏الدّین اشرف که یکى از صلحاء خدّام روضه رضویّه (عَلى‏ ساکِنِها آلافُ السَّلامِ وَ التَّحِیَّهِ) بود نقل کرده که:در خواب دیدم که در «دارُ الحُفّاظ» یا «کشیک خانه» مبارکه هستم و بیرون آمدم از روضه متبرّکه به جهت تجدید وضو. پس چون رسیدم به صُفّه امیر على شیر، دیدم جماعت بسیارى را که داخل در صحن مطهّر شدند و در جلو آنها شخص نورانى، خوش صورت عظیم الشأنى بود.

در دست جماعتى از آن اشخاص که پشت سر او بودند کلن گها بود. پس همین که به وسط صحن مقدّس رسیدند آن شخص بزرگوار که در جلو آن جماعت بود به آنها فرمود: که بشکافید این قبر را و بیرون بیاورید این خبیث را و اشاره کرد به قبر مخصوصى. پس چون شروع کردند به کندن قبرش؛ از شخصى پرسیدم که این شخص بزرگوار که امر مى ‏فرماید کیست؟ گفت: حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام است. پس در این حال دیدم که امام ثامن ضامن، حضرت امام رضا علیه السلام عرض کرد که اى جدّاه، از شما مسئلت و خواهش مى‏کنم که عفو بفرمائید از این شخص که مدفون است در اینجا و ببخشید به من تقصیر او را. فرمود: که مى‏ دانى این فاسقِ فاجر، شُرب خَمْر مى‏ کرد؟ عرض کرد: بلى؛ لکن وصیّت کرد در وقت مرگ خویش که او را در جوار من دفن کنند. پس ما امیدواریم از شما که عفو بفرمائید از او.

فرمود: «به تو بخشیدم تقصیرات او را».

پس تشریف برد آن حضرت و من از وحشت بیدار شدم و بیدار کردم بعض خدّام آستانه مبارکه را و آمدیم به همان موضع که در خواب دیدم. دیدم که قبر تازه‏اى است و بیرون ریخته شده قدرى از خاک آن پس پرسیدم که صاحب این قبر کیست؟ گفتند: مردى از اَتراک است که دیروز در اینجا دفن شده است.(«دارالسلام» محدّث نورى، ۱/۲۶۷-۲۶۸) (۷)

مرحوم حاج شیخ عباس قمی پس از نقل این جریان چنین می نویسد:در حکایت تشرّف حاج على بغدادى به خدمت امام عصر – اَرْواحُنا فِداهُ – و سؤالات او از آن حضرت؛ (۸) نقل شده که گفت: گفتم به آن حضرت: سیدنا! صحیح است که مى‏گویند هرکس زیارت کند حضرت حسین‏ علیه السلام را در شب جمعه پس براى او امان است؟

فرمود: آرى واللَّه و اشک از چشمان مبارکش جارى شد و گریست.

گفتم: سیّدنا! مَسْأَلهٌ. فرمود: بپرس. گفتم: سنه ۱۲۶۹ هـ. ق حضرت امام رضا علیه السلام را زیارت کردیم و در ورود، یکى از عربهاى شروقیّه را که از بادیه ‏نشینان طرف شرقى نجف اشرف بود ملاقات کردیم و او را ضیافت نمودیم و از او پرسیدیم که چگونه است ولایت رضا علیه السلام؟ گفت: بهشت است؛ امروز پانزده روز است که من از مال مولاى خود حضرت رضا علیه السلام خورده‏ام چه حق دارد منکر و نکیر که در قبر نزد من بیایند؛ گوشت و خون من از طعام حضرت روییده در مهمانخانه آن جناب. آیا این صحیح است؟ علّى بن موسى الرّضا مى‏آید او را از منکر و نکیر خلاص مى‏کند؟ فرمود: آرى واللَّه؛ جدّ من ضامن آن است.( «نجم الثاقب» محدّث نورى، ص ۴۸۴-۴۹۷، باب هفتم، حکایت ۳۱) (۹)

هیچ شکی نیست که اگر معرفت آدمی نسبت به خداوند متعال یا نمایندگان او به هر میزان بیشتر و عمیق تر شود، اطاعت و سرسپردگی او نسبت به دستورات دینی فزونی می یابد و نیز خشنودی درون آدمی از دینداری خود افزایش می یابد.علاوه بر آنکه این افزایش معرفت گره گشای پاره ای از مسائل اعتقادی خواهد بود.

خوشبختانه حدیثی طولانی و با مضامین عالی از حضرت امام رضا (علیه السلام) در جلد اول کتاب اصول کافی، صفحات ۱۹۸ تا ۲۰۳، نقل شده است که بیانگر عظمت والای امامت و صفات ارجمند شخص امام است و در ضمن پاسخگوی انحرافی که پس از رحلت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) در میان امت اسلام به وقوع پیوست و خود آبشخور انحرافات و ضلالت های بسیاری شد.

 

یک احتمال بجا

شخصی به نام عبدالعزیز بن مسلم می گوید: ما با امام رضا (علیه السلام) در «مرو» به سر می بردم. در آغاز ورود خود و در روز جمعه ای در مسجد جامع، جمع شده بودیم. در مسجد مشاهده کردیم که بین مردم در مورد مساله امامت و وجود اختلافات فراوان آن، بحث در گرفته است. (و بازار بحث امامت داغ است). پس از آن من محضر امام رضا (علیه السلام) شرفیاب شده و قضیه را به استحضار رساندم آن حضرت تبسّمی کردند سپس فرمودند:«یا عبدالعزیز جهل القوم و خدعوا عن آرائهم: ای عبدالعزیز مردم نادانی کردند و فریب آراء خود را خوردند».

شاید بتوان گفت تمام این حدیث مبارک در واقع توضیح همین چند جمله است. چرا که حضرت با بیان رسای خود چرایی جهل مردم را بیان می کنند و اینکه حقیقت چیست و امامت از چه منزلت والایی برخودار است.خوبست در همین ابتدا یک نکته منطقی و دقیق را عرض کنیم. حتی اگر فرضاً در گوشه ای از دنیا و به خصوص در میان برادران اهل سنت کسی باشد که حضرت ثامن الحجج را نشناسد و یا به هر دلیل سعادت درک امامت حضرت را نداشته باشد- اما با این اوصاف – این حدیث می تواند او را به یک نکته رهنمون شود و آن احتمال بطلان مسیر غیر مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است. چون این سخنان برای چنان کسی می تواند یک احتمال معقول ایجاد کند که اصلاً آیا می شود مردم به تنهایی و با تکیه به دانش و عقل خود امام را انتخاب کنند؟

اگر احتمالاً امام چنین صفاتی و درجاتی دارد – فقط احتمالاً- پس بشر عادی ولو آنکه در مراتب بالای علمی باشد نمی تواند به صورت یقین و جازمانه امام را انتخاب کند.

 

مرتبه ای فراتر از عقول

حضرت پس از توضیح کامل بودن دین اسلام و قرآن مجید که در جای خود بسیار کارگشا و مفید است می فرمایند:«هل یعرفون قدر الامامه و محلّها من الامه فیجوز فیها اختیار هم ان الامامه اجل قدراَ و اعظم شأناَ و اعلا مکاناً و امنع جانباً و ابعد غوراً من یبلغا الناس بعقولهم او ینالوها بآرائهم او یقیموا اماماً باختیارهم»؛

آیا قدر و منزلت امامت را در میان امّت می شناساند تا انتخاب و اختیار آنان درباره امامت، روا باشد. حقیقتاً که امامت مرتبه ای بزرگ تر و موقعیتی بالاتر و آستانی منیع تر و عمقی فروتر از آن دارد که مردم با عقول خود بدان دست یابند یا با رأی و نظر خود آن را درک کنند یا به انتخاب خود امامی منصوب کنند.

در فراز دیگر گویا حضرت می خواهند این عظمت بسیار والا را کمی توضیح بدهند. آنجا که فرموده اند:«انّ الامامه خلافه الله و خلافه الرسول و مقام امیرالمومنین و میراث الحسن و الحسین، انّ الامامه زمام الدین و نظام المسلمین و صلاح الدنیا و عزّ المومنین ان الامامه أسّ  الاسلام النامی و فرعه السامی …»؛

امامت جانشینی خداوند و جانشینی رسول اوست. مقام امیرالمومنین و میراث حسن و حسین است. همانا امامت زمام دین و نظام مسلمین (باعث پیوند و نظم بخش میان امت) و صلاح دنیا و عزت و سرفرازی اهل ایمان است امامت ریشه پربار و رو به رشد اسلام و شاخه بلند آنست.

خواننده محترم عنایت دارد که این قسمت از حدیث شریف، تا چه اندازه ضدّ ادّعاهای پوچ و بی اساسی است که می گویند: اسلام به دنیا و سیاست بی اعتناست و فقط محدود به روابط انسان ها با خالق خودشان است یعنی فقط اسلام فردی، اسلام است.

 

آب گوارایی برای تشنگان

پس از این معرفی از مقام و منصب والای امامت، می پردازیم به بعضی از فرازهای این روایت نورانی که به معرفی خود امام می پردازند:«الامام البدر المنیر و السراج الزاهر و النور الساطع و النجم الهادی فی غیاهب الدجی و اجواز البلدان و القفار و لجج البحار الامام الماء العذب علی الظماء و الدال علی الهدی و المنجی من الرّدی … والدلیل فی المالک من فارقه فهالک…»؛

امام ماه تابان، چراغ فروزان، نور درخشان و ستاره ایست راهنما در تاریکی های سیاه و رهگذر شهرها و کویرها و گرداب دریاها (شاید منظور مسائل ابهام آمیز و فتنه های دینی و سیاسی باشد) امام آب گوارای بر تشنگی و راهنمای هدایت و نجات بخش از سقوط است … هدایت گر به نجات، در میان امور کشنده است هر که از او جدا شود به هلاکت در افکنده شود…

 

پدری دلسوز

آری با تمامی آن عظمت منصب و درجه و آن مقامات و نورانیت، امام یک دلسوز واقعی است. در فرازی که پیش رو دارید حضرت رضا (علیه آلاف التحیه و الثناء) با بیان بلیغ به معرفی زاویایی بس حیاتی از زوایای حیرت آفرین امام می پردازند:«الامام الانیس الرفیق و الوالد الشفیق و الاخ الشقیق و الامّ البّره بالولد الصغیر و مفزع العباد فی الدهیه الناد…»؛

امام همدم همراه و پدر دلسوز و برادر برابر، مادر دلسوز کودک خردسال، پناه بندگان خدا در گرفتاری سخت است…

خوب است در اینجا نکته ای مهم را گوشزد کنیم و آن اینکه شاید بتوان از این جملات نورانی استفاده کرد که متولیان امور تربیتی و فرهنگی و در رأس همه نائبان امام معصوم که سکانداران هدایت ایتام آل محمد (صلوات الله علیهم) هستند باید به لحاظ دلسوزی و مهربانی و ابراز عاطفه نسبت به مردم تا جائیکه می توانند به ائمه طاهرین اقتدا کنند و این مساله به هیچ روی ناسازگار با مقام عالی آنان نیست. چنانچه نمونه هایی از این روش را در زندگانی حضرت امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می توان بر شمرد.

 

پاک از هر ناپاکی

آخرین قسمتی که از حدیث شریف نقل می کنیم راجع به بحث عصمت امام است. امام رضا (علیه السلام) حداقل در دو فراز از حدیث مذکور صفت عصمت را مطرح فرموده اند در قسمتی فرموده اند:«الامام المطّهر من الذنوب و المبّرا عن العیوب المخصوص بالعلم الموسوم بالعلم نظام الدین و عزّ المسلمین وغیظ المنافقین و بوار الکافرین»؛

امام آن کس است که از گناهان پاک و از عیبها به دور است او مخصوص به علم و دانش است و موسوم (نامبردار) به حلم و بردباری است. نظام بخش دین است و عامل عزّت مسلمانان و خشم منافقین و نابودی کافرین است.

چنانچه در فرازهای پایانی این حدیث می فرمایند:«فهو معصوم موید موفق مسدّد قد أمن من الخطایا و الزلل و العثار یخصّه الله بذلک لیکون حجه علی عباده و شاهده علی خلقه و ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله ذوالفضل العظیم. فهل یقدرون علی مثل هذا فیختارونه او یکون مختارهم بهذه الصفه قیقّدمونه»؛

پس او معصوم، تأیید شده و مشمول توفیق و کمک و تحکیم الهی است. همانا از خطاها و لغزش ها و عوامل سقوط ایمن است. خداوند وی را مخصوص به این صفات قرار داده است تا حجت او بر بندگانش باشد و شاهد او بر خلق و این صفات عالیه فضلی است از جانب خداوند که به هر که بخواهد عطایش می کند و او دارای فضل عظیمی است. (پس با چنین اوصافی) آیا مردم قدرت انتخاب چنین امامی را دارند؟ یا آنکه کسی که انتخابش کرده اند دارای این صفت است تا او را مقدّم بدارند؟

آری براستی این روایت نورانی حاوی مطالبی بسیار مفید و برجسته درباره معرفت امام است که دقت در آن و تفسیر آن دانشی گسترده می طلبد.

 

پی نوشت:

۱. آیات ۲۰۷ سوره بقره و ۳۰ سوره آل عمران

۲. آیه ۱۴۳ سوره بقره

۳. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص ۳۲۵

۴. التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج‏۴، ص ۶ : التحقیق: هو العطوفه و اللطف و الرحمه الخالصه الشدیده بحیث لا تقبل وقوع ألم و لا توجب کراهه ما و لو کانت لمصلحه. و أمّا الرحمه: فهی مطلق العطوفه و یلاحظ فیها الصلاح و الخیر و لو کانت ملازمه الألم و الکراهه، کما فی معالجه المریض بما یکرمه.

۵. آیه ۱۲۸ سوره توبه

۶. بحارالأنوار، ج‏۹۹، ص ۵۵

۷. منازل الآخره ص ۴۳-۴۴

۸. این داستان را مرحوم حاج شیخ عباس در مفاتیح الجنان نقل کرده است.

۹. همان ص۴۴-۴۵

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  1. راهیان نور امسال رنگ و بوی مدافعان حرم به خود می گیرد - 85,687 بازدید
  2. دانلود رایگان کتاب عشق شیرین -۲۵۰صفحه-PDF - 45,623 بازدید
  3. تماس با ما - 36,168 بازدید
  4. دانلود/ آهنگ ماموریت سخت با صدای حامد زمانی + متن شعر - 29,173 بازدید
  5. درآمد علیخانی از «ماه عسل» چقدر است؟ - 26,421 بازدید
  6. به موج وبلاگی «من عاشق محمدم»بپیوندیم - 23,935 بازدید
  7. گلچینی از مطالب ارسالی به کمپین “دفاع از پاسپورت ایرانی” - 23,172 بازدید
  8. واکنش احمدی مقدم به تکذیبیه احمدی نژاد - 22,207 بازدید
  9. تعرفه تبلیغات در روایت نو - 20,844 بازدید
  10. گزارش تصویری فراخوان ” من، کلاس و معلم مهربانم “ - 20,499 بازدید
  11. اعلان جنگ شورای امر به‌ معروف به چشمان «فتنه‌ انگیز»! - 20,285 بازدید
  12. نتیجه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه شد؟ - 19,637 بازدید
  13. درباره ما - 19,554 بازدید
  14. داستان زندگی مادر امام زمان (عج) نمایش رادیویی شد - 19,168 بازدید
  15. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۷۹ - 18,629 بازدید
  16. نظر برخی وبلاگ نویسان استان البرز در مورد حماسه ۹ دی - 18,561 بازدید
  17. آزاد اندیشی یعنی رقص روی سن دانشگاه؟ - 18,130 بازدید
  18. افزایش سرعت فایرفاکس با استفاده از تکنیک HTTP Pipelining - 18,067 بازدید
  19. شاگرد ساوجبلاغی میرزای کلهر - 18,053 بازدید
  20. با رعایت این نکات، همیشه موهای زیبا داشته باشید - 13,088 بازدید
  21. موج وبلاگی:محکومیت سکوت غرب در قبال شهادت ۳مسلمان - 11,977 بازدید
  22. طول انگشتان دست چه چیزی درباره شما می‌گویند؟ - 11,920 بازدید
  23. یامهدی (عج) - 11,911 بازدید
  24. شیرینی زندگی با طعم شیرینی - 11,870 بازدید
  25. سفرای ایرانی خلیج فارس را ترک کنند - 11,795 بازدید
  26. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۸۱ - 11,759 بازدید
  27. بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه - 11,732 بازدید
  28. پیکرهای چهار شهید مدافع حرم در قم تشییع می شود - 11,685 بازدید
  29. تفاوت حلم و صبر… - 11,571 بازدید
  30. از سخنان صریح رئیس دستگاه قضا تا مقابله ایران با نقض برجام - 11,376 بازدید

عوارض مصرف خودسرانه قرص آهن

۱۴ آذر ۱۳۹۵

فریضه نماز صبح باید در اولویت شرکت های هواپیمای داخلی قرار گیرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

سنای آمریکا لایحه تمدید تحریم‌های ایران را تصویب کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

اوباما مصوبه تمدید تحریم‌های ایران را امضا خواهد کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

تنها سناتوری که به تمدید تحریم‌های ایران رای نداد، که بود؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

درخشش دختر ساوجبلاغی در مسابقات جهانی محاسبات ریاضی

۱۴ آذر ۱۳۹۵

منو یه کم ببین ، سینه زنیم رو هم ببین

۱۴ آذر ۱۳۹۵

خدایا؛ تو را به مناسبتهای عزیز این ماه گرامی قسم می‌دهیم؛

۱۴ آذر ۱۳۹۵

یاصاحب‌الزمان(عج)

۱۴ آذر ۱۳۹۵

وظیفه ای یک دانشجو در مقابله با جنگ نرم

۱۴ آذر ۱۳۹۵

به ما بیاموز همان باشیم که قولش را به تو دادیم

۱۴ آذر ۱۳۹۵

مردم مناطق ارتفاعات البرز و مسافران ملزم به رعایت موارد ایمنی طی ۲ روز آینده هستند/ رسانه ها اطلاع رسانی کنند

۱۴ آذر ۱۳۹۵

پیدا شدن دختر ۲ ساله تهرانی پس از ۱۳ روز

۱۴ آذر ۱۳۹۵

وقایع و رویدادهای مهم ماه ربیع الاول

۱۴ آذر ۱۳۹۵

لحظه دستگیری یک داعشی +فیلم

۱۴ آذر ۱۳۹۵

روزنامه های ورزشی یازدهم آذرماه؛

۱۴ آذر ۱۳۹۵

مجری مشهور رسانه ملی از چهره دخترش رونمایی کرد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

اعمال ماه ربیع الاول

۱۴ آذر ۱۳۹۵

مادران باردار اینگونه استراحت کنند

۱۴ آذر ۱۳۹۵

دق الباب مساجد از خرافه تا واقعیت

۱۴ آذر ۱۳۹۵

درمان معجزه آسای گلودرد با این ترفندها

۱۴ آذر ۱۳۹۵

بدترین دانش‌آموزان ریاضی و علوم را کدام کشور دارد؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

فضیلت ربیع الاول چیست؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

۱۴ آذر ۱۳۹۵

این بیماری در کمین پای سالمندان است

۱۴ آذر ۱۳۹۵

۱۸ آذر تعطیل رسمی اعلام شد

۱۴ آذر ۱۳۹۵

پشت پرده زندگی خصوصی کارلوس کی‌روش +تصاویر

۱۴ آذر ۱۳۹۵

دلار در دولت هاشمی رفسنجانی چند برابر شد؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

ویژگی های یک تصمیم خوب کدام اند؟

۱۴ آذر ۱۳۹۵

عواملی که شما را از داشتن فرزند محروم می کند

۱۴ آذر ۱۳۹۵

آرشیو