تارخ انتشار مطلب: جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
207 بازدید
امتیاز :

فیس‌بوک نیز به سرنوشت ویدئو و ماهواره دچار می‌شود؟

وبگاه “همت‌نیوز” نوشت: امروزه یکی از پدیده های رایج زندگی بشری که از برجسته ترین مصنوعات بشر عصر مدرن نیز محسوب می گردد، عنوانی است به نام ” شبکه اجتماعی[۱] “، شبکه های اجتماعی که چندی است در جوامع مختلف رسوخ کرده اند و روز به روز نیز بر مخاطبان آنها افزوده می شود و [&hellip

وبگاه “همت‌نیوز” نوشت:

امروزه یکی از پدیده های رایج زندگی بشری که از برجسته ترین مصنوعات بشر عصر مدرن نیز محسوب می گردد، عنوانی است به نام ” شبکه اجتماعی[۱] “، شبکه های اجتماعی که چندی است در جوامع مختلف رسوخ کرده اند و روز به روز نیز بر مخاطبان آنها افزوده می شود و البته به همان میزان نیز سن جامعه هدفشان کاهش می یابد، یکی از ابزارهای بسیار کارآمدی هستند که می توانند به عنوان یک بستر و حرف تازه کارکرد مورد نظر صاحبان و گردانندگان آن را محقق کنند.

در ابتدا بد نیست، نیم نگاهی به چیستی و ماهیت شبکه های اجتماعی داشته باشیم زیرا در خلال این بحث بسیاری از مباحث روشن خواهد شد و بستر مناسبی برای بحث و مداقه در حوزه برنامه های رادیویی مربوطه فراهم می گردد.

چیستی و سیر تطور شبکه اجتماعی :
از زمان اختراع شبکه داخلی آرپانت در وزارت دفاع امریکا و تولد مفهومی نو در فضای ذهن مردم دهه ۹۰ میلادی، روز به روز به وسعت شبکه ای به نام اینترنت افزوده شد ، اینترنت که صرف نظر از مفاهیم و ریزه کاری های فنی آن را وب می نامیم، رفته رفته مرزها را در نوردید و تک تک حصارها را شکست و مفهوم دهکده جهانی را هر چه بیشتر تحقق بخشید و قاره ها را به هم نزدیک کرد و اطلاعات[۲] را به مرز انفجار رساند و به قول سید شهیدان اهل قلم عصری به نام “انفجار اطلاعات” را رقم زد که ما نیز به عنوان مردمان این عصر از مواجه با آن ناگزیریم.
در نسخه ابتدایی اینترنت از سوی صاحبان وبگاه ها و پایگاه های اطلاع رسانی، داده[۳] و یا اطلاعاتی اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی و … منتشر می شد و این جریان کاملا یک طرفه بود و از بالا به پایین[۴] اطلاعات چون آبشاری فرو می ریخت، فضایی به نام بلاگ[۵] این جریان یک طرفه را شکست و جریان را کمی متعادل کرد به گونه ای که مردم عادی نیز سهمی از وب پیدا کردند و همین امر نیز به سرعت حجم فضای وب را گسترده تر کرد، اما باز هم عموم مردم در جریان تولید و نشر اطلاعات سهیم نبودند و قشر خاص صاحبان قلم ، محصول و …. وب سرنوشت را رقم می زدند و فضای وب، فضایی برون گیر بود و امکان درون زایی برای آن وجود نداشت.
نسل دوم اینترنت یعنی وب۲، راهبرد دیگری در پیش گرفت و بر درون زایی تاکید داشت و استراتژی تولید محتوا برای مخاطب را به تولید محتوا توسط مخاطب تغییر داد و خود را به گونه ای تطبیق داد که مخاطب برای مخاطب اطلاعات منتشر کند و فضای وب۲ فقط یک بستر خام باشد که ممکن است جهت گیری خاصی را دنبال کند و ماحصل این نگاه مفهومی به نام آپلود و فرستادن داده توسط کاربر بود که از چت و تالارهای گفت و گو آغاز شد و مولودی به نام شبکه های اجتماعی را به دنیا معرفی کرد.
شبکه های اجتماعی هر چند برداشتی از مفهوم نانوماشین ها در دل خود داشتند و ارث بری هایی نیز از ژنتیک داشتند و مفهوم وجودیشان چندان جدید نبود، اما با برندهای نوظهوری به نام Twitter و Facebook بر سر زبان ها افتادند و در دنیای پرمخاطب اینترنت جایی برای خود باز کردند.

سیر حرکت اینترنتسیر حرکت اینترنت

این گونه شبکه ها از استراتژی کلان : مخاطب برای مخاطب که بر وب۲ سایه انداخته پیروی می کنند و در آنها مانند سایت های نسل قبل، کسی اطلاعات آماده ای را برای کاربر تولید نمی کند و در یک مقایسه ساده می توان گفت که صاحبان سایت برای کاربران آشپزی می کنند و دستپختشان به خورد مخاطب داده می شود ولی شبکه اجتماعی یک ظرف خالی است و هیچ داده اولیه ای بر روی آن قرار داده نمی شود و مخاطبان به سلیقه خود داده ها را تولید نموده و در بستر شبکه منتشر می کنند.

تویتر

تویتر

 

 تا به این مرحله کمی پیرامون ماهیت شبکه های اجتماعی بحث کردیم، اما پا فراتر نهادن از این مرحله نه ضروری است و نه مجال کافی برای آن وجود دارد، لیکن بد نیست اندکی در اهمیت شبکه های اجتماعی و ضرورت پرداخت فرهنگی به این موضوع را کنکاش کنیم :

اهمیت شبکه های اجتماعی :              

شبکه اجتماعی یک ابزار است ، یک رسانه ، یک پدیده نوظهور در کنار تمامی اجزای ساختمان بلند مرتبه تمدن بشری که هر یک در جای خود کارکردی خاص دارند و شاید اهمیت چندانی نیز برای آنها قایل نباشیم، اما دلیل تمرکز ویژه بر شبکه های اجتماعی چیست؟
اگر اندیشه های نظریه پردازان دهکده جهانی،جامعه جهانی و …. را واکاوی کنیم، در اقوال اغلب آنان مشاهده می کنیم که یکی از ضروریات تحقق این جامعه جهانی، ارتباط نزدیک مردم و درنوردیده شدن مرزهاست، این مرزها می تواند مرزهای اندیشه و تفکر، مرزهای جغرافیایی، مرزهای طبقاتی و … باشد، به گونه ای که هر فردی، از هر طبقه ای بتواند به فرد دلخواهش دسترسی پیدا کند و با او ” گفت و گو ” کند و این گفت و گو ممکن است مرزها و مقیاس اندیشه هر یک از طرفین را به کلی جابه جا کند.
با این تفاصیل می توان بدیهیات تحقق جامعه جهانی را در رابطه جهانی دانست و رابطه جهانی، گونه ای از ارتباط مدنی است که دارای مولفه های زیر باشد :
۱. محور بودن انسان فارغ از موارد عارضی چون: جنسیت، طبقه، نژاد و …
۲. امکان برقراری ارتباط در هر زمان
۳.شکسته شدن مرزهای جغرافیایی.
۴. امکان تعامل و دو طرفه بودن.
۵. عدم تحمیل موضوع و چارچوب رابطه.

جدول

با این تفاصیل دانستیم برای تحقق جامعه جهانی باید بر مفهومی به نام “رابطه جهانی” تاکید داشت و شبکه های اجتماعی نیز بر همین مبنا بنیان نهاده شده اند و سعی در متصل کردن انسان ها به یکدیگر دارند، انسان هایی که ممکن است هیچ یک از آنان، از لحاظ طبقه اجتماعی، نژاد، فرهنگ، سطح تحصیلات و … یکسان نباشند اما باز هم ارتباط و اتصال میان آنها در دستور کار شبکه های اجتماعی قرار دارد و اگر دقیق تر نگاه کنیم، می بینیم که این اتصال و ایجاد ارتباط حتی در تصاویر نمایش داده شده هنگام ثبت نام و یا ورود کاربر نیز به وضوح قابل مشاهده است :

فیس بوک

فیس بوک

حال باید دید که این روابط انسانی مدنظر شبکه های اجتماعی چه مولفه هایی دارند؟ و به چه میزان بر مولفه های رابطه جهانی منطبق اند؟

۱. در شبکه های اجتماعی تنها محور انسان ها هستند، انسان ها فازغ از شغل، محدودیت ها و معلولیت ها، سطح تحصیلات و یا طبقه اجتماعیشان در جامعه با یکدیگر گفت و گو می کنند و داده ها و اطلاعات خود را در معرض نمایش قرار می دهند و بدون هر گونه تناسبی از حیث موارد فوق به قضاوت درباره افعال و اقوال یکدیگر می نشینند و با مواردی نظیر : Like یا Dislike یکدیگر را تایید و یا رد می کنند و این امر تجلی مولفه اول “انسان محوری” ذکر شده در بالاست.

۲. شبکه های اجتماعی در هر زمان و هر مکان قابل دسترسی اند و طرف اول رابطه می تواند هر گاه که اراده کند و از هر موقعیت دلخواه، پیام و یا تصویر و … مورد نظرش را به مخاطب و یا مخاطبان هدف برساند و این دسترسی زمانی ساده تر می شود که در تلفن های همراه دکمه ای برای شبکه های اجتماعی قرار داده می شود و در تلویزیون های هوشمند نسل جدید دوربین و میکروفن مخصوص صفحات شبکه های اجتماعی قرار داده می شود و قریب به اتفاق دستگاه های دیجیتال جدید به Wi-Fi و دیگر سامانه های اتصال به شبکه جهانی مجهزند و این یعنی فراغت از زمان و شکستن مرزها.
۳. آخرین مولفه مهم شبکه های اجتماعی را باید عدم قید پذیری و چارچوب گذاری رابطه ها دانست، شبکه های اجتماعی می خواهند شما را به دیگران وصل کنند، چرا؟ با کدام جهت گیری؟ چطور؟ در چه چارچوبی؟ اینها مهم نیست، مهم وصل شدن است.
همانطور که در این بحث کوتاه مشخص شده تمامی مولفه های یک رابطه جهانی و بستر شکل دهنده آن در شبکه های اجتماعی وجود دارد و همه این تعاریف یک برایند و نتیجه در پی دارد، شبکه های اجتماعی مقدمه ای بر تحقق دهکده جهانی هستند و همین امر است که شبکه های اجتماعی را از سایر فناوری ها، تکنولوژی ها و ابزارهای وب مستثنی می کند و فاصله زیادی میان وبلاگ، پست الکترونیک و از این دست امکانات با شبکه های اجتماعی ایجاد می کند.

فیس بوک و فضای مجازی

فیس بوک

شبکه های اجتماعی ، تیغ دودم :

در مورد چیستی و اهمیت شبکه های اجتماعی به اختصار بحث کردیم و از سیر تطور تا کارکرد آن ها در ایجاد روابط آزاد جامعه جهانی را واکاوی کردیم، حال وقت آن است که ببینیم این پدیده نوین، یک تهدید است یا فرصت؟
در اثنای بحث بارها و بارها به این عنوان اشاره کردیم که “شبکه اجتماعی” یک ابزار است و ابزار همانطور که از نامش پیداست، گاه می تواند در دست یک مصلح اجتماعی و گاه می تواند وسیله دست یک مفسد فی الارض باشد و از این رو ابزار، ابزار است و اگر آسیبی می رساند، آسیب را نمی توان فی نفسه به ابزار نسبت داد، بلکه مَثَل همان مَثَل مشهور چاقو، قاتل و جراح است که گاه جان می بخشد و گاه نیز جان ستانی می کند، اما هر دو را انسان انجام می دهد و چاقو یک واسطه است.
در مثل معروف چاقو ، جراح و قاتل ابزار واسطه یعنی چاقو می تواند دو کارکرد داشته باشد : جان دهی و جان ستانی، اما باید دید کارکردهای مثبت و منفی یک شبکه اجتماعی چیست ، برخلاف رویه غالب در فضای رسانه ای- فرهنگی کشور ابتدا به سراغ نقاط و نکات مثبت شبکه های اجتماعی می رویم :
۱. ایجاد بستری برای ایجاد روایط انسانی از هر قوم و نژاد فارغ از تشریفات و روال های معمول فضاهای غیرمجازی.
۲. بستری برای انتقال اندیشه.

۳. محفلی برای خبررسانی دقیق و مردمی، فارغ از سانسور امپراطوری رسانه ای غرب.

۴. محفلی برای اجتماع افراد همسو و هم جهت و ایحاد ظرفیت اجتماعی.

۵. امکان رصد و سنجش جامعه در فضای شبکه اجتماعی به عنوان یک جامعه آماری کوچک.

این موارد گوشه ای از محاسن و نکات مثبت شبکه های اجتماعی بودند که به اختصار به آنها اشاره شد و هم اکنون نیز به برخی از نکات منفی و چالش های ناشی از شبکه های اجتماعی می پردازیم :
۱. عدم وجود هویت مشخص و امکان سوء استفاده از عناوین اشخاص حقیقی و حقوقی.
۲. عدم حفظ حریم خصوصی.

۳. ایجاد روابط مخرب سیاسی،عقیدتی، اخلاقی و … .

۴. معضلات امنیتی و ایجاد زمینه های افکارسنجی های مغرضانه و جاسوسی.

۵. ترویج یک سبک زندگی خاص در فضای شبکه های اجتماعی مبتنی بر روایط، دیدارها و ارزش های متناسب با فضای شبکه ها و ایجاد دوگاانگی در میان مخاطبان.

چالش های فیسبوک

چالش های فیسبوک

نگاهی به رویکرد فضای فرهنگی رسانه ای کشور به شبکه های اجتماعی :
بحث پیرامون چیستی، چرایی پرداخت موضوع ، فرصت ها و چالش های شبکه های اجتماعی کمی به درازا کشید و رفته رفته باید به موضوع اصلی یعنی رویکرد فضای فرهنگی- رسانه ای کشور به شبکه های اجتماعی بپردازیم.
اگر بخواهیم در یک جمله رویکرد فضای فرهنگی رسانه ای کشور به مقوله شبکه های اجتماعی را توصیف کنیم باید گفت که متاسفانه در این زمینه رویکرد واحدی وجود ندارد.
عده ای به طور یک جانبه شبکه های اجتماعی و به خصوص Facebook را فازغ از تمام فرصت های ایجاد شده توسط آن ، چالشی امنیتی می دانند و در سویی دیگر عده ای بی توجه به معضلات امنیتی و انتظامی از آن به عنوان رسانه ای بی خطر یاد می کنند و هر یک نیز برای تلقی و تفکرات خود استدلال هایی بیان می کنند و خود و تفکراتشان را نیز حق می دانند و تمام قد از ادیشه هایشان دفاع می کنند.
مخالفان شبکه های اجتماعی و ترویج استفاده از آن، بسیاری از دلایلی را که برای مخالفت بیان می دارند، همان هایی است که پیشتر بدان ها در قالب مخاطرات شبکه های اجتماعی بیان گردید و تمام این هجمه ها را می توان در چند مورد خلاصه کرد که از جمله مهمترین آنها می توان به : ساماندهی آشوب ها در فتنه سال ۸۸ و امکان تکرار آن در آینده، حمایت صریح مسئولین بلند پایه کشورهای متخاصم از جمله ایالات متحده و تزریق بودجه های عظیم به این شبکه ها برای اهداف خاص، ممانعت گردانندگان برخی شبکه های اجتماعی نظیر : Facebook ، Twitter ، Google+ و یا… از درج مطالب و مضامین دینی و انقلابی و جلوگیری از فعالیت این گونه صفحات ، بازی در زمین دشمن و… اشاره کرد.

از طرفی موافقان نیز برای خود دلایل قابل تاملی مطرح می کنند که از جمله آنها عبارت است از : ابزار بودن شبکه های اجتماعی و وابستگی اثرات آن به ادنیشه و اهداف استفاده کنندگان، انتقال مفاهیم و ادبیات مورد نظر فرهنگ دینی از طریق رسانه ای چون شبکه اجتماعی ، ایجاد روابط انسانی فارغ از قیود و محدودیت های رایج، دسترسی بیشتر به افراد خاص و ایجاد امکان ارتباط بیشتر مردم با افراد پرمشغله نظیر مسئولان و یا ستاره های سینما و فوتبال، فرار از هژمونی رسانه ای غرب و امکان اطلاع رسانی دقیق تر و به دور از سانسور و دلایلی از این دست
این ها بخشی از موارد مطرح شده در جدالی است که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و کاربرد یا عدم کاربرد شبکه های اجتماعی را به مسئله ای پراهمیت تبدیل کرده است و گاه گاه نیز با اتفاقاتی هر چند کوچک آتش زیر خاکستر این جدال ها زبانه می کشد.
ما در این بخش قصد نداریم که نظری را بر نظر دیگر ترجیح دهیم و برایند آن را به عنوان نتیجه این نوشتار اعلان کنیم، زیرا در این فرصت کوتاه مجال قضاوت نیست و از طرفی هدف نیز از ابتدا چنین نبود، اما در پایان این بخش که به بررسی نکات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی و رویکرد فضای رسانه ای – فرهنگی کشور به آن می پرداخت، بد نیست بگوییم که متاسفانه در فضای کشور رویکرد اتخاذ شده از سوی نهادهای ذی ربط و مسئول تنها به برخورد پلیسی انتظامی ختم شده و Facebook و شبکه های اجتماعی چون Twitter فیلتر می شوند که البته این به معنای عدم استفاده از این شبکه ها در کشور نیست و ضرورت کار فرهنگی رسانه ای در این حوزه را از بین نمی برد .       

 

فرصت های فیسبوک

فرصت های فیسبوک

و اما…              
در این زمینه بد نیست مروری بر آخرین نوشته های سید مرتضی آوینی به عنوان یکی از معدود نظریه پردازان هنر دینی داشته باشیم و عنوان ” انفجار اطلاعات” او را به صورت موجز و مختصر بررسی کنیم که قرابت جالبی با ترس از فضای تکنولوژیکی و لزوم تغییر رویکرد در این زمینه دارد :
« انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود، خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن» مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار.
شهروندِ مطیع کسی است که وجود فردی اش مستحیل در جامعه ای است که پیرامون او وجود دارد. اعتراضی ندارد. استدلال های رسمی را می پذیرد و در صدق گفتار سیاستمداران تردید روا نمی دارد. تا آنجا تسلیم قوانین محلی است که عدالت را نه قبله قانون، که تابع آن می بیند. به آنچه فرا می خوانندش روی می آورد و از آنچه باز می دارندش پرهیز می کند. دروازه های گوش و چشم و عقلش برای پیام های پروپاگاندا باز است و مثلاً در ایران خودمان وقتی می شنود که «بانک فلان، بانک شماست »، باور می کند و پولش را در بانکی انبار می کند که جایزه بیش تری می دهد… و از این قبیل. و خوب! دهکده جهانی هم برای آنکه سر پا بماند به شهروندان مطیعی نیاز دارد که سرشان در آخور خودشان باشد.»
« وقتی حصارهای اطلاعاتی فرو بریزد مردم جهان خواهند دید که این دژ ظاهراً مستحکم بنیان هایی بسیار پوسیده دارد که به تلنگری فرو خواهد ریخت. قدرت غرب، قدرتی بنیان گرفته بر جهل است و آگاهی های جمعی که انقلاب زا هستند به یکباره روی می آورند؛ همچون انفجار نور. شوروی نیز تا آن گاه که فصل فروپاشی اش آغاز نشده بود خود را قدرتمند و یکپارچه نشان می داد و غرب نیز آن را همچون دشمنی بزرگ در برابر خویش می انگاشت. تنها بعد از فروپاشی بود که باطن پوسیده و از هم گسیخته شوروی آشکار شد.»
« و اما درباره خودمان. نباید بترسیم. حصارها تا هنگامی مفید فایده ای هستند که دزدان شب رو، بر زمین می زیند، اما آن گاه که دزدان از آسمان فرود می آیند، چگونه می توان به حصارها اطمینان کرد؟ پس باید از این اندیشه که حصارهایی بتوانند ما را از شرّ ماهواره ها محفوظ دارند، بیرون شد و « خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد. » باید در رو به رو شدن با واقعیت، به اندازه کافی جرئت و شجاعت داشت. غرب چنین است که در عین ضعف، بیش تر از همیشه رجز می خواند تا خود را در پناه وهم حفظ کند.[۶]»
شاید هیچ کدام از بندهای این سخنان به اندازه پارگراف فوق به بحث ما مربوط نباشد، متاسفانه ما عادت به حصار کشی را در خود نهادینه کرده ایم و اولین چیزی که به ذهنمان متبادر می شود، برخورد امنیتی است و لاغیر! و این برخورد امنیتینیز خود موجب یک ترس و خط قرمزهای موهوم میان برنامه سازان می گردد که آنها را از ساخت برنامه هایی با محتوای مفید و قالب هنری شکیل باز می دارد، اما دیگر جایی برای ترس وجود ندارد چون ما ۳ بار دیگر ترس را تجربه کرده ایم و در هر ۳ تجربه نیز شکست خورده ایم، پس باید رویکرد منفعلانه و ناشی از ترس، به رویکرد پیشروی و به چالش کشیدن تبدیل شود.


[۱] Social Network

[۲] Information

[۳] Data

[۴] Top-Down

[۵] Blog

[۶]  به نقل از مشرق نیوز : کد خبر : ۲۴۹۳۹ : ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۲

 

پاسخی بگذارید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

  1. راهیان نور امسال رنگ و بوی مدافعان حرم به خود می گیرد - 85,805 بازدید
  2. دانلود رایگان کتاب عشق شیرین -۲۵۰صفحه-PDF - 45,911 بازدید
  3. تماس با ما - 36,298 بازدید
  4. دانلود/ آهنگ ماموریت سخت با صدای حامد زمانی + متن شعر - 29,374 بازدید
  5. درآمد علیخانی از «ماه عسل» چقدر است؟ - 26,538 بازدید
  6. به موج وبلاگی «من عاشق محمدم»بپیوندیم - 24,063 بازدید
  7. گلچینی از مطالب ارسالی به کمپین “دفاع از پاسپورت ایرانی” - 23,308 بازدید
  8. واکنش احمدی مقدم به تکذیبیه احمدی نژاد - 22,325 بازدید
  9. تعرفه تبلیغات در روایت نو - 20,966 بازدید
  10. گزارش تصویری فراخوان ” من، کلاس و معلم مهربانم “ - 20,618 بازدید
  11. اعلان جنگ شورای امر به‌ معروف به چشمان «فتنه‌ انگیز»! - 20,400 بازدید
  12. نتیجه ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی چه شد؟ - 19,751 بازدید
  13. درباره ما - 19,684 بازدید
  14. داستان زندگی مادر امام زمان (عج) نمایش رادیویی شد - 19,288 بازدید
  15. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۷۹ - 18,748 بازدید
  16. نظر برخی وبلاگ نویسان استان البرز در مورد حماسه ۹ دی - 18,678 بازدید
  17. آزاد اندیشی یعنی رقص روی سن دانشگاه؟ - 18,249 بازدید
  18. افزایش سرعت فایرفاکس با استفاده از تکنیک HTTP Pipelining - 18,186 بازدید
  19. شاگرد ساوجبلاغی میرزای کلهر - 18,167 بازدید
  20. با رعایت این نکات، همیشه موهای زیبا داشته باشید - 13,094 بازدید
  21. موج وبلاگی:محکومیت سکوت غرب در قبال شهادت ۳مسلمان - 11,982 بازدید
  22. طول انگشتان دست چه چیزی درباره شما می‌گویند؟ - 11,927 بازدید
  23. یامهدی (عج) - 11,915 بازدید
  24. شیرینی زندگی با طعم شیرینی - 11,872 بازدید
  25. سفرای ایرانی خلیج فارس را ترک کنند - 11,800 بازدید
  26. گلدون وبلاگی استان البرز/شماره ۸۱ - 11,770 بازدید
  27. بهترین تغذیه در زنگ تفریح مدرسه - 11,735 بازدید
  28. پیکرهای چهار شهید مدافع حرم در قم تشییع می شود - 11,689 بازدید
  29. تفاوت حلم و صبر… - 11,578 بازدید
  30. از سخنان صریح رئیس دستگاه قضا تا مقابله ایران با نقض برجام - 11,381 بازدید

آنها که انتقاد می‌کردند، همین روزها را می‌دیدند/ آغازگر دعوا مستحق “توبیخ” است

۱۹ آذر ۱۳۹۵

اوباما: با امضای برجام توانستیم بدون نیاز به بمباران، بر تهدیدی بزرگ فائق آییم!

۱۹ آذر ۱۳۹۵

دعای امام زمان (عج)برای شیعیانش چیست؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

از غر زدن هادی کاظمی تا حضور یک داعشی در هواپیمای بهداد سلیمی + فیلم

۱۹ آذر ۱۳۹۵

چگونه جوانان را به خواندن نماز مشتاق کنیم؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

شب های زمستان با سریال های جدید رسانه ملی گرم می شود

۱۹ آذر ۱۳۹۵

فروش «سلام بمبئی» به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید/ «یتیم‌خانه ایران» به مرز میلیاردی شدن نزدیک شد

۱۹ آذر ۱۳۹۵

تصوری غلط درخصوص تعداد یاران حضرت(عج)/ مأموریت های سربازان خاص امام زمان(عج) چیست

۱۹ آذر ۱۳۹۵

حدیث امام کاظم(ع)درباره ظهور

۱۹ آذر ۱۳۹۵

ردپای «جنین سقط شده» در این برندهای معروف مواد غذایی+ اسامی

۱۹ آذر ۱۳۹۵

آیا لامپ‌های کم‌مصرف سرطان‌زاست؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

اولین پاتک نفتی ایران به داماتو

۱۹ آذر ۱۳۹۵

مهمانداری که در سانحه قطار سمنان مفقود شد

۱۹ آذر ۱۳۹۵

مانند بهار

۱۹ آذر ۱۳۹۵

کورش و نیازهای ایران معاصر از دیدگاه استاد حکمت الله ملاصالحی

۱۹ آذر ۱۳۹۵

پوستر با کیفیت آغاز امامت عصر (عج)+دانلود

۱۹ آذر ۱۳۹۵

قالب وبلاگی زیبا برای مدافع حرم شهید سید رضا مراثی

۱۹ آذر ۱۳۹۵

پوستر با کیفیت شهادت امام حسن عسکری (ع)+دانلود

۱۹ آذر ۱۳۹۵

سرنوشت دختر محجبه شاه پهلوی چه شد؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

به کمیته اخلاق چه ربطی دارد به مسائل خصوصی ورود می‌کند/ من هم عکس‌هایی مانند عکس رحمتی دارم!

۱۹ آذر ۱۳۹۵

اظهارات شاهزاده میلیاردر سعودی درباره رانندگی زنان

۱۹ آذر ۱۳۹۵

نماز شب بر چه کسانی واجب است ؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

پیامک تسلیت شهادت امام حسن عسکری‌(ع)

۱۹ آذر ۱۳۹۵

چگونه کودکی با اعتماد به نفس تربیت کنیم؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

نمازی برای برآورده شدن حاجت از امام حسن عسکری(ع)

۱۹ آذر ۱۳۹۵

این وسایل را از حمام دور کنید

۱۹ آذر ۱۳۹۵

سقوط هواپیما در فارس

۱۹ آذر ۱۳۹۵

صلوات برای امام حسن عسکری(ع)

۱۹ آذر ۱۳۹۵

شغل کدام پیامبر خیاطی بود؟/ تا قبل از ایشان مردم چه بر تن می کردند؟

۱۹ آذر ۱۳۹۵

خوردن مرغ بالای هزار و ۸۰۰ گرم ممنوع / بایدها و نبایدهای خرید مرغ سالم

۱۹ آذر ۱۳۹۵

آرشیو